Kom igång som lärare

Här finner du stöd och information om hur verktyget Scratch fungerar och annat bra att veta om materialet. Och ni måste inte ha programmerat tidigare för att komma igång med kod!

Hur använder jag materialet?

Materialet vi samlat på denna sida är plockat från Kodboken.se där det även finns mycket mer material att använda som passar såväl skola som fritid. Allt material är riktat till årskurs 4-6, men somligt passar även yngre och äldre årskurser. På Kodboken.se finns även ett läroplansanpassat och tematiserat material som är gratis att använda. Det hittar du under fliken Koda i Skolan.

Om du och dina elever är nya på programmering kan ett tips vara att välja en lek eller kluring först som är skärmfritt och lustfyllt lärande. Man måste inte koda på dator för att problemlösa med kod som verktyg.

Som lärare kan du även enkelt få igång era elever kring hur kod och instruktioner fungerar med leken Mänsklig Robot. Se videon där för att inspireras till hur du kan leda leken som lärare.

På sajten Hour of Code hittar du mängder med mer inspiration och uppgifter för att komma igång att programmera för nybörjare.

Ny på Scratch?

Programmeringsuppgifterna som kräver dator utförs med onlineverktyget Scratch som är gratis. Behöver du som lärare en introduktion till programmering och Scratch? Lär dig mer om det här.

  • Notera att Scratch från januari 2019 fungerar såväl på dator som surfplatta, men att flertalet av Kodbokens Scratchuppgifter innehåller moment för att exempelvis styra spel genom knapptryckningar på tangentbord etc. Därmed krävs dator med tangentbord eller att tangentbord finns kopplat till surfplatta, och inte bara ett virtuellt tangentbord på dess skärm.

Inspirera andra

Inspirera gärna andra lärare! Dela ert skapande i sociala medier och tagga med #1hkodboken så delar vi gärna vidare!

Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se