Klura och lek med kod

Här finns ett urval av Kodbokens olika kluringar och skärmfria lekar som passar alla nyfikna på kod. Och roligast är att lösa och klura tillsammans med kompisar eller familjen!

På kodboken.se hittar du massor av fler lekar och kluringar under avsnittet Klura med kod. Vill du läsa om hur kod och datorer fungerar? Kika in under avsnittet Fatta koden på Kodboken.

Robot-floss

Svårighetsgrad 1 av 3

Tidsåtgång: ca 30 minuter

Kan du flossa som en robot? Rita instruktionen för din flossdans och dansa loss med dina kompisar. Eller utmana dina föräldrar att dansa! Utmaning: lägg till din egen rörelse i dansen, en dubb eller ett hopp kanske...

Här finns instruktioner för leken.

 

Ettor och Nollor

Svårighetsgrad 1 av 3

Tidsåtgång: ca. 20-30 minuter

Skriv hemliga meddelanden till din kompis med binär kod. Eller pärla ditt namn på platta eller hörlurssladdar! Klicka på bilden nedan för att komma till lekens instruktioner och mallar.

Tips: Bra introduktionsuppgift som enkelt ger förståelse för kod och det språk datorer kan förstå. Börja gärna med utskriven mall och skapa enkla textmeddelanden. Men man kan även pärla mönster på pärlplattor, halsband och armband med till namn eller skicka hemliga meddelanden med ficklampor som tänds och släcks.

Ettor och NollorEttor och Nollor armband

 

Robotkompis

Svårighetsgrad: 1 av 3

Tidsåtgång: ca. 20-30 minuter

Programmera en robot att lösa en uppgift, där roboten är din kompis. Klicka på bilden nedan för att komma till lekens instruktioner och mallar.

Tips: En bra introduktionslek även för nybörjare till kod och programmering för att leka kring språket datorer och robotar kan förstå. Denna lek kan även anpassas - kanske att programmera din kompis att ta sig runt en bana för att hitta ett gömt påskägg? Man kan inspireras och och göra egna kommandon på papper. Och saknar du utskriftsmöjligheter kan du enkelt rita av banan och kommandokorten.

Robotkompis lek

 

Robot-Beatbox

Svårighetsgrad: 2 av 3

Tidsåtgång: ca 30-60 minuter

Programmera dina kompisar att bli beatboxande robotar och följa dina instruktioner. Klicka på bilden nedan för att komma till lekens instruktioner och mallar.

Tips: Utmana varandra och byta instruktioner mellan er. Uppvisning som avslutning. Och saknar du utskriftsmöjligheter kan du enkelt rita av kommandokorten istället. Och hitta på egna!

Robot Beatbox lek

 

Robotdetektiverna

Svårighetsgrad: 1 till 3 (stigande svårighetsgrad)

Tidsåtgång: tio valbara kluringar, ca. 10-30 minuter per kluring

Hjälp robotarna i Nordopolis stad med olika kluriga utmaningar! Ett perfekt kluring i felra steg och svårighetsgrader för hela familjen att lösa tillsammans.

Robotdetektiverna lek

Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se