Kom igång med Scratch

Scratch är ett kodarverktyg på webben för dig som vill skapa egna spel, animerade berättelser eller musikvideos!

För att delta i Kodkampen använder du kodarverktyget Scratch som är skapat på det amerikanska universitetet MIT och som lär ut grunderna till programmering. I Scratch bygger du upp din kod likt ett pussel med olika block för allt som du vill att din animerade musikvideo ska göra.

Scratch finns på svenska och många andra språk. Det är helt gratis att använda, det du behöver är en dator med webbläsare (gärna Chrome) och Flash.

Skapa konto på Scratch

För att vara med och tävla behöver du först logga in på Scratch. 
Om du inte har ett Scratchkonto behöver du registrera ett. Om du är under 13 år behöver du målsmans tillåtelse att skaffa ett konto. Så här gör du:

  • Klicka på Gå med Scratch uppe i högra hörnet.
  • Välj ett användarnamn och lösenord.
  • I nästa steg fyller du i födelsemånad, år, kön och land.
  • Nu behöver du skriva din e-postadress för att skapa ett konto. Om du är yngre än 13, ber Scratch om e-postadress till vårdnadshavare, alltså en förälder. E-post skickas till det e-postkontot du anger för att godkänna kontot.
  • Godkänn kontot från den e-postadress som registrerats. Det behöver du göra innan du kan dela dina projekt med andra och delta i tävlingen. Klicka på länken i e-posten som du har fått från Scratch!

Nu när du är inloggad kan du vara med och tävla!

Lärarkonto för skolklass

Om ni vill tävla som skolklass gäller det att ni skickar in ett gemensamt tävlingsbidrag för klassen. Ni kan såklart göra flera musikvideos i klassen och sedan välja ut vilket bidrag som ska skickas in!

Här beskrivs hur du registrerar dig som lärare på Scratch och hur du kan skapa elevkonton och klasser. Som lärare kan du enkelt administrera dina elevers konton och följa deras arbete när de skapar projekt i Scratch. 

Läs mer om hur du använder lärarkontot på Scratch: https://scratch.mit.edu/educators/faq

Skapa ett lärarkonto i Scratch

Det går att registrera sig som lärare på Scratch och på så sätt kunna skapa klasser där varje elev har ett eget elevkonto. Detta underlättar moderering av elevernas projekt. Det förenklar också registrering av konton, eftersom eleverna inte behöver ha tillgång till egen eller målsmans mail utan är kopplade till lärarkontots mailadress.

Det tar 24 timmar att få ett lärarkonto registrerat. Här begär du om ett lärarkonto: https://scratch.mit.edu/educators/#teacher-accounts

Skapa en klass i Scratch

När du är registrerad och har loggat in, kan du skapa egna klasser under ”Mina klasser”. Kopplat till klassen kan du också lägga upp en klasstudio där ni kan samla elevernas projekt för presentation och återkoppling. Du kan göra studios för de olika teman eller uppgifter som ni arbetar med. Det är enkelt för dig som lärare att följa och kommentera elevernas arbete och för andra elever att testa och kommentera varandras projekt.

Skapa elevkonton i Scratch

Du som lärare kan i förväg skapa användarnamn och lösenord till eleverna för att ytterligare förenkla registreringen. Om du gör en lista över dessa går den att laddas upp som CSV eller TXT-fil direkt till Scratch. Annars kan du registrera manuellt på sajten. Vill du att eleverna själva registrerar egna användarnamn och lösenord kan du dela ut en länk för elevregistrering. Du kan alltid återställa glömda lösenord.

Logga in eleverna på Scratch

Så här loggar eleverna in om de har fått användarnamn och lösenord tilldelat:

  • Gå in på Scratch och välj ”Logga in”. Skriv in tilldelat användarnamn och lösenord.
  • Eleven tillfrågas nu att skapa ett nytt lösenord. Be hen skriva in samma lösenord igen om du önskar det, annars ett eget lösenord. Du kan alltid återställa glömda lösenord.
  • Eleven tillfrågas att fylla i personlig information som t ex födelseår.
  • Nu kan eleven gå till klassen som hen har blivit inbjuden till.