Algoritmer överallt!

Var används algoritmer?

Datorer är programmerade och styrs av algoritmer, instruktioner till datorn för att den ska kunna lösa olika uppgifter eller problem. Instruktionerna är skrivna i programmeringskod. Algoritmer kan bestå av bara ett fåtal rader kod till flera miljoner eller mer rader kod. Så fort du använder datorer eller andra programmerade prylar så används algoritmer. Oftast märker du det inte! 

Algoritmer används på webben när någon data ska sorteras och sparas på strukturerade sätt. Vad kan algoritmer göra?

  • På Facebook kan en algoritm registrera och komma ihåg "likes" du gjort.
  • På Netflix kan en algoritm registrerar att du betygsätter en film du sett.
  • Även sökmotorer som Google använder algoritmer för att spara vad du sökt på och vilka länkar du klickat på när du sökt på ett visst sökord.
  • På videodelningssidor som till exempel Youtube sparar algoritmer sökord och registrerar vilka videos du tittat på.
  • Algoritmer kan även registrera vad du klickade på i en webbsida, hur länge du befann dig på webbsidan innan du lämnade den och om du klickade dig vidare på någon länk inom webbsidan eller tittade på reklam.
  • Webbsidor som säljer produkter kan registrera vad du sökt på sidan, från vilken sida du kom, om du är inne på sidan för första gången någonsin och till och med hur du rör musen över webbsidan! De kan också registrera vilka produkter du klickat på och varit intresserad av och vad du köpt tidigare från dem och om du någonsin lagt någonting i deras virtuella varukorg.

Algoritmer styr nätet

Sökmotorer som Google vill veta vem du är! Då kan de bättre gissa vilka sökresultat du vill ha. Du kommer att få olika sökresultat beroende på vem du är och vad du sökt på tidigare. Det är en algoritm som samlar in den datan om dig. Algoritmen behöver inte veta vad du heter eller vilken färg du har på tröjan - men gärna vad du sökt på tidigare, hur gammal du är eller vilken stad du bor i.

Videosidor som t.ex. Youtube använder data och algoritmer för att visa videoklipp som de tror du är intresserad av. När du tittar på ett videoklipp föreslås nya klipp som du kanske vill titta vidare på. Beroende på vad du tittat på tidigare och vad andra som tittat på samma video tittat på tidigare kan Youtube ge dig förslag. Detta händer för att du ska stanna kvar på sidan längre.

Video

På Facebook och andra sociala medier sorteras också informationen utifrån vem du är och vilka val du gör på nätet. Det här kallas för ”filterbubbla”, att algoritmer filtrerar och anpassar informationen du ser så att du bara får upp sådant som stämmer överens med det du tidigare har tittat på och gillat. Du får upp mer av det du tycker om, men det finns också en risk med att du inte får se sådant som säger emot eller har ett annat perspektiv än det du är van vid!

 Algoritmer för reklam

Varför vill webbsidor att du ska stanna kvar på sidan en längre tid? Jo, desto längre du är kvar, desto mer reklam kan de visa dig! På så sätt kan de få in pengar från företag som säljer reklam hos Youtube. Beroende på vem det är som surfar får du olika reklam på webben. Reklamplatserna är dyra och därför vill företagen att rätt reklam ska visas för att maximera chansen att du ska köpa någonting av dem! En vuxen som surfar till en webbsida från sin dator kan få helt andra sökresultat och annan reklam än ett barn som surfar in på samma webbsida. Testa om du och dina kompisar får samma reklam eller resultat om du surfar in på olika webbsidor som till exempel Facebook! Kan du minnas om du får reklam för någonting du eller din kompis sökt efter på en sökmotor?

Laptop Front

Webbsidor sparar information för att kunna visa rätt produkter för dig som köpare. Om du handlat tidigare registrerar de vad du köpt så att de till exempel kan föreslå reservdelar. Om flera andra personer köpt en produkt och kommit tillbaka senare och köpt en annan produkt kommer de förmodligen föreslå samma produkt till dig. Ett exempel på en webbsida som säljer en produkt är en resesajt. Priset på resan bestäms av en algoritm: beroende på om det är veckodag eller helg, eller till exempel helgdag som jul så erbjuds olika priser. Algoritmerna håller koll på hur många människor som söker på vilka resmål och när, för att kunna ge rätt prisförslag på flygbiljetter. 

På nätet är det många företag som också samarbetar eller köper varandras information som algoritmerna registrerat och sparat. Om du sökt efter någon produkt som du vill köpa på en sökmotor som Google och sedan loggar in på Facebook, är det sannolikt att reklam visas på Facebook för det som du sökt på hos Google! 

Även om en något på internet verkar vara gratis, kom ihåg att informationen du lämnar kan vara något som webbsidan tjänar pengar på!

Att fundera på:

  • Har du märkt att du får upp reklam eller förslag på sidor som stämmer överens med sådant du har gillat tidigare? Har du till exempel fått upp reklam för saker som du precis har köpt på nätet?
  • Har du någonsin funderat över hur webbsidor skickar annonser till dig? Har du tänkt på att det är algoritmer som sparar information om dig?
  • Vad skulle vara en bra algoritm för dig när du surfar? Kan du med fantasin komma på en behändig algoritm som skulle hjälpa dig?
Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se