Lek och klura med kod

Lek en datorfri lek som handlar om programmering och algoritmer - inför eller efter livehacket! 

Här tipsar vi om datorfria lekar och kluriga läsäventyr som ni kan använda för att introducera barnen till vad programmering är och hur algoritmer fungerar. 

Kodbokens material är anpassat för barn i åldern 9-12 år, men du som pedagog får gärna anpassa lekar och uppgifter till den åldersgrupp som du jobbar med.

Om du som pedagog vill få en introduktion till programmering och algoritmer först, läs gärna vår textsamling Fatta koden. Här finns också "Kodgrej of the day", mikrolektioner som förklarar begrepp som algoritm, loop och villkor.

Datorfria lekar

Mänsklig robot

Låt barnen styra dig som en robot och ge dig tydliga instruktioner, på det sätt som algoritmer styr en dator eller robot. Här är det viktigt att barnen ger instruktioner som är exakta, fullständiga och i rätt ordning - annars kan det bli tokigt och väldigt roligt!

Mänsklig robot i klassrummet

Robotkompis

Låt barnen lösa ett klurigt uppdrag med hjälp av våra golvkort (numrerade 0-10) och kommandokort med pilar (1 steg framåt, vänd höger, osv...) . Ett barn får vara robot och de andra programmerare - vilken ordning ska kommandokorten ha för att roboten ska kunna komma fram till mål?

Robotkompis övning

Robotkompis fritt uppdrag

En variant på Robotkompis är att göra egna banor och uppdrag inomhus, i gympasalen eller på skolgården. Använd våra kommandokort och låt barnen problemlösa och jobba med instruktioner för att styra kompisar från en plats till en annan. Ni kan till exempel leka skattjakt och följa en instruktion får att hitta skatten. Eller varför inte använda en legoplatta med labyrintväggar och en legofigur som ska ta sig från start till mål!

Robotkompis fritt uppdrag kommandokort

Robotfloss

Låt barnen hitta på egna algoritmer för olika dansstilar! Vilka danser känner barnen till - och hur skulle de förklara dem med bilder och symboler? Använd våra kommandokort med loopar för att repetera rörelsemönster flera gånger!

Robotfloss övning

Ettor och nollor

Skriv hemliga meddelanden med det språk som datorer "pratar", med ettor och nollor eller ström på och av. Eller  låt barnen pärla sina namn med svarta och vita pärlor, åtta pärlor per bokstav. Ta hjälp av vår översättare som visar vad bokstäverna heter på datorns språk!

Pärla koden övning

Datalogiska kluringar

Koda med mjölk

Lös våra kluringar som fanns med på Arlas mjölkpaket tidigare!

Robotdetektiverna

Följ med våra robotar på kluriga uppdrag i Nordopolis, en framtida stad där robotar och människor lever tillsammans, och hjälp dem att fullfölja sin träning som robotdetektiver.

Robotdetektiverna övning