Livehack - tema Spel

Skapa spel med blockprogrammering i Scratch! 

Vad ska ditt spel handla om? Spel är en blandning av berättelse och lek – även kallat interaktiv berättelse. Det som skiljer ett spel från t ex en bok eller film är att den som spelar är med och styr vad som ska hända. 

Projekt att skapa i Scratch:

På livehacken får ni prova på att skapa olika sorters spel utifrån Kodbokens olika Scratchprojekt. Klicka på länken här nedan för instruktion till hur du skapar spelet:

  1. Bug Race - rita och koda en racingbana med en snabb skalbagge
    För er som hinner klart finns även Bug Race - Tillägg

  2. Labyrinten - skapa ditt eget kluriga labyrintspel med start och mål

  3. Flygande valen - skapa ett spel med en munkätande val och en poängräknare

Fler projekt för att skapa spel

  • Skapa spel - Här finns fler spelprojekt att välja på för er som blir klara med livehackets uppgift eller vill jobba vidare. Här finns fler förslag på hur du kan utveckla Bug Race, men också helt andra spel!

Idéövning - En röd tråd

Det här är en idéövning som ni kan använda inför livehacken, särskilt innan ni gör uppgifterna Labyrinten eller Flygande valen! Ni kan även göra den efter ett livehack för att skapa helt egna spel i Scratch.

Skapa era egna berättelser till spelet utifrån den röda tråden, en enkel modell för att hitta på vad spelet ska handla om: VEM ska vara spelets hjälte? VAR befinner sig hjälten? Vilket är spelets MÅL? VAD är det för hinder eller motståndare som hjälten möter på väg till målet – och HUR ska den göra för att övervinna det?

Exempel på En röd tråd animerat i Scratch: Det var en gång en BULLDEG (VAD) som bodde i ett KÖK (VAR). Degen ville till spisen för att gräddas till en SUPERBULLE (MÅL). Men det fanns ett degälskande KÖKSMONSTER (VAD) som ville äta upp degen. Då SPRUTADE DEGEN KANEL OCH SOCKER (HUR) på monstret så det försvann - och kunde sen gräddas till en Superbulle!!

Idéövning - Slumpsaga

Vill ni hjälpa barnen på traven med sina berättelser och spel, så kan ni även använda er av slumpen! I denna idéövning som ni kan använda inför livehacken, får barnen slå tärning för att få fram förslag på sprajtar i Scratch som kan bli deras hjälte och motståndare/hinder, samt bakgrundsbilder som kan bli spelvärlden. 

Skapa sedan ett spel eller digital berättelse utifrån den röda tråden, en enkel modell för att hitta på vad spelet ska handla om: VEM ska vara spelets hjälte? VAR befinner sig hjälten? Vilket är spelets MÅL? VAD är det för hinder eller motståndare som hjälten möter på väg till målet – och HUR ska den göra för att övervinna det?

Datorfria lekar

Här hittar ni datorfria lekar som handlar om programmering, hur algoritmer fungerar och att de måste vara tydliga för att en robot ska förstå!