Stöd till pedagoger

Vad är ett livehack?

Under hela hösten erbjuder vi Livehack - webbsända barnaktiviteter - på tema Spel och Robotar för barn efter skoltid. Kodcentrums pedagoger är med i rutan och introducerar barnen till programmering och digitalt skapande i verktyget Scratch, ett pedagogiskt online-verktyg som är gratis att använda.

Varje livehack presenterar en Scratchuppgift som ni hittar här på Kodboken. Ni och era elver behöver inte ha några förkunskaper för att vara med!

När:

  • Tisdagar kl 15.15
  • Torsdagar kl 14.30

Anmäl din fritidsgrupp via vårt Kalendarium på sajten Kodcentrum.se, där du också hittar datum för livehacken.

Livesändningen är ca 30 minuter och kan visas på stor skärm i rummet. Därefter får eleverna programmera med hjälp av uppgifterna här på Kodboken, länkar hittar ni på sidorna för livehacken.

Kodcentrums pedagoger och volontärer finns med som stöd i chatten som då visas här på Kodboken.se. Chatten är öppen 60 minuter efter livesändningen.

Chattfunktion ligger längst ned till höger på sajten Kodboken

Teman och Scratchuppgifter

Livehackens teman Spel och Robotar består av tre tillfällen vardera, där en ny Scratchuppgift presenteras. Ni kan välja att vara med vid ett livehack eller delta under flera veckor. Om ni missar något tillfälle under ett tema, kör vi omstart på temat senare under terminen.

På höstlovet och inför julen kommer livehacken ha specialteman som halloween, höstlov = läslov, och julkort!

I vårt kalendarium hittar ni vilket tema och tillfälle (1-3) som gäller för de olika datumen. Här är de Scratchuppgifter som temat innehåller - länkar till uppgifterna finns under vardera Livehack-sida:

Livehack tema Spel

  1. Bug Race - koda en racingbana med en snabb skalbagge
    För er som hinner klart finns även Bug Race - Tillägg
  2. Labyrinten - skapa ditt eget labyrintspel med start och mål
  3. Flygande valen - skapa ett spel med en poängräknare

Livehack tema Robotar

  1. Dansande robotar - skapa en robot som sällskap på dansgolvet!
  2. Min robot - vad skulle du vilja ha en egen robot till?
  3. Kodutmaningen - hur kan en robot hjälpa oss under pandemin?
    Hitta på en egen robot och delta i hösten tävling Kodutmaningen för barn 9-12 år! Vi gör uppgiften Min robot men den här gången med exempel på robotar som kan hjälpa oss i pandemins spår. 

Varje uppgift presenteras på en nivå som passar för nybörjare, så ni behöver inte ha förkunskaper för att delta. För de barn som redan har programmerat i Scratch finns utmaningar och fler uppgifter på livehackets sida här på Kodboken.

Checklista inför livehack

  • Enheter till barnen: Barnen behöver dator eller surfplatta med ett fysiskt tangentbord (ej det inbyggda virtuella tangentbordet) för att programmera våra Scratchuppgifter. De kan jobba enskilt eller parvis. Ett tips är att ha datormus till varje enhet.

  • Scratch (scratch.mit.edu): För att programmera använder vi Scratch som passar elever 9-13 år, inte Scratch Jr som mer är anpassat för de yngre åldrarna. Scratch är ett gratis online-verktyg, så ni behöver bara webbläsare och internetuppkoppling till enheterna. Det går även att ladda ned Scratch som app för er som föredrar det. Det görs via Scratch sajt här.

  • Registrera konto i Scratch: Detta är valbart då det går fint att skapa utan att vara inloggad i Scratch, men utan konto kan man inte spara projekten annat än lokalt till datorn. Man kan inte heller dela sina projekt så andra kan se och testa om man så önskar. Vi rekommenderar alltid ett konto.
    Ni kan antingen be barnens föräldrar hjälpa till att registrera egna privata konton till eleverna, eller så skapar ni som lärare/pedagog ett lärarkonto Scratch. Ni kan då administrera och lägga till elevkonton. Därmed är alla elevernas konton kopplade endast till dig som lärare/pedagog och er uppgivna mejladress - ett bra val ur GDPR-synpunkt för era elever. Och om era elever glömmer sitt inlogg och lösenord kan du som administratör alltid skapa dem ett nytt och återställa.
    I nedan länkar finner du såväl videotutorials som beskrivningar hur du skapar konto/lärarkonto.
    Läs mer om lärarkonto (hur skapa och hantera) här.
    Läs mer om privat konto (hur skapa) här.

  • Låt barnen testa Scratch helt fritt en stund innan livehacket startar - om ni har möjlighet. Ett tips för att de därefter ska ha tålamod att lyssna på livesändningen. Under den här stunden, ca 15-30 min, kan de få testa sig fram och utforska verktyget genom att helt fritt lägga in sprajtar, bakgrunder och att programmera med de olika kodblocken. 

  • Presentationsskärm eller projektor: för gruppvisning av livesändningen som sänds här på Kodboken.se/fritid. Förbered gärna sändningen i god tid och se till så att barnen är redo ca 5 minuter före utsatt tid.
  • Datorfria lekar och idéövningar: Om ni vill kan ni testa någon av våra datorfria lekar som en introduktion till vad programmering och algoritmer handlar om! Dessa hittar du under "Lek och klura med kod".
    Vi har även idéövningar för att hitta på egna berättelser till spel, eller planera sin robot, inför eller efter ett livehack. Titta på sidorna för "Livehack: Spel" och "Livehack: Robotar" för tips!

Vad är Scratch?

Scratch är ett online-verktyg och community skapat av MIT University i USA, framtaget för att ge barn och unga ett verktyg för digitalt skapande med blockprogrammering. Scratch är gratis och reklamfritt.

Läs mer om Scratch och hur du använder verktyget här.

För att kunna spara och dela projekt i Scratch behöver ni registrera Scratchkonton. Ni kan antingen be barnens föräldrar hjälpa barnen att registrera egna privata konton, eller använda lärar- och elevkonton i Scratch.

Läs mer om lärarkonto här.

Videotutorials i Scratch! Lär dig eller låt era elever utforska våra enkla videotutorials, där Greta 14 år berättar och visar steg för steg hur Scratch fungerar och används samt olika programmeringsmoment. Du hittar våra tutorials här.

Bild från Videotutorial Scratch

Pedagogens roll under livehacket

Kodcentrums livehack sänds online här på Kodboken.se/fritid och er fritidsgrupp deltar på plats hos er. Ni visar livesändningen i helgrupp och understödjer gruppens deltagande samt tillhandahåller tekniken på plats.

Våra livehack kräver inte förkunskaper inom programmering. De är introducerande och bygger på lekfullt och lustfyllt lärande där barnen uppmuntras att testa sig fram och våga göra "fel" - vilket du som pedagog också gärna får förmedla. Säg gärna att programmering handlar om problemlösning och kreativt skapande, att kunna förverkliga sina egna idéer!

Som pedagog på plats är du en viktig länk mellan oss på Kodcentrum och era elever, under livesändningen och när de efteråt ska programmera själva. Därför erbjuder vi introducerande webbinarier för er pedagoger inför livehacken (läs mer nedan).

Det kan bli många frågor som du kanske inte vet svaret på. Då är det bra att hänvisa era elever att ställa frågan i chatten på Kodboken där Kodcentrums pedagoger och volontärer svarar under 60 minuter direkt efter webbsändningen. Chatten hittar du längst ned till höger på sajten.

Du som pedagog kan med fördel samla frågor och själv ställa dem i chatten. Skriv då gärna att du är pedagog i chatten, så vet volontären att vi talar med en vuxen i rummet hos er. Vi hjälper er gärna!

Webbinarier för pedagoger

För er pedagoger erbjuder vi webbinarier som hjälper er med förberedelserna för att delta i livehacken eller använda Kodboken.se och Scratch på egen hand.

Här möter du Kodcentrums pedagoger som beskriver livehackens teman, tips på förberedelser och hur ni kan jobba vidare efteråt, samt ger en praktisk introduktion till verktyget Scratch.

Gå till kalendarium och anmälningslänk för våra webbinarier!

Webbinariet är ett Teams-möte och ni får länk till mötet efter er anmälan.
Ni måste inte ha konto i Microsoft Teams för att delta.