6. Varför får inte pappa samma reklam som jag?

Svårighetsgrad:

De flesta som bor i Nordopolis använder sociala nätverk för att hålla kontakt med familj och vänner från alla delar av världen. Många av dessa nätverk är gratis, men den som använder dem får se reklam.

Robotdetektiverna har fått besök. Det är Felicia som undrar varför hon och hennes pappa får olika reklam på det sociala nätverket Månstorm. Random och Else får i uppdrag att undersöka saken.

Det visar sig att Månstorm bland annat använder ålder för att bestämma vilken reklam som visas. Men användaren matar inte in sin ålder. I stället analyserar Månstorm åldrar genom att poängsätta användarens texter och bilder med hjälp av en algoritm som har ett antal regler:

  • Om det är bilder på coola robotleksaker antar de att det är ett barn och inlägget får +3 poäng.
  • Om det är bilder på heminredning antar de att det är en vuxen och inlägget får -3 poäng.
  • Om meddelandet innehåller något av orden “Tjohej”, “Bzzzz” eller “BlipBlop”, ord som är populära bland barn vid tillfället, så får inlägget +2 poäng.
  • Om meddelandet innehåller långa ord (10 bokstäver eller mer) är det nog en vuxen, så inlägget får -2 poäng.

Manstorm Meddelanden 1 2

För att avgöra vilken reklam som ska visas tillsammans med ett inlägg räknas poängen ihop. Vad som visas beror på summan:

  • Om summan är +2 eller mer visas reklam för nya robotleksaker.
  • Om summan är mellan -1 och +1 visas reklam för senaste hologramfilmen, en familjefilm för både vuxna och barn.
  • Om summan är -2 eller mindre visas reklam för träning och spa.

Manstorm Meddelanden 3 4

Frågor

  1. Vilken reklam kommer att visas för de fyra inläggen som du ser här?
  2. Ett av inläggen är skrivet av en vuxen, men algoritmen tolkar det som att det är ett barn. Kan du gissa vilket? Varför fungerade inte algoritmen för detta inlägg?
  3. Kan du skriva ett nytt inlägg där reklamen som kommer att visas blir för den senaste hologramfilmen?

Vad har detta med datorer och kod att göra?

Denna typ av poängsättning som används i utmaningen används i flera sammanhang, även om de algoritmerna ofta är mycket mer avancerade. Förutom att avgöra vad som ska visas i sociala nätverk används liknande beräkningar för att bestämma i vilken ordning som sökresultat ska visas i sökmotorer.

För att bli medveten om hur information om dig används på nätet kan det vara bra att känna till dessa algoritmer. Om du använder sociala nätverk eller sökmotorer kan du ofta se vilka intressen de har räknat fram att du har, utifrån vilken reklam som visas. Testa om du kan påverka reklamen genom att skriva om, eller söka på, något särskilt!

Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se