Översikt

Här hittar du en övergripande lektionsplanering för Koda i skolan: Äventyr med X och Y.

Lektionsplanen som beskrivs här är en introduktion till programmering och Scratch. Det innehåller datorfria övningar och lekar, presentationsmaterial och diskussionsfrågor samt uppgifter i digitala verktyg, främst i kodarverktyget Scratch. Här finns en introduktionsuppgift för er som aldrig tidigare provat Scratch och sedan finns det en uppgift att utgå ifrån när eleverna ska göra sitt uppdrag.

Klicka dig vidare till lektionerna 1-5 (kommer inom kort) för beskrivning av lektionsupplägget och allt material som ingår. Välj om du vill följa lektionsplaneringen i sin helhet eller använda enstaka lektionsupplägg. Se lektionerna som pusselbitar som du använda precis så som det passar din undervisning och klass.

Använd gärna informationssamlingen Fatta koden som ger dig och dina elever vardagsnära förklaringar och exempel till vad datalogiskt tänkande, programmering och kod och digital kompetens innebär. Du väljer själv om du vill använda det för att själv presentera för eleverna, eller om eleverna själva kan läsa valda kapitel.

Parallellt med de praktiska uppgifterna kan du som lärare sätta ihop utmaningar och tester till eleverna i EdQu:s digitala läromedel. Med hjälp av det kan du utvärdera elevernas förståelse under arbetets gång. 

Självklart går temat att använda även om ni har programmerat förut. Det finns fördjupnings- och tilläggsuppgifter som ni kan välja att göra eller avstå ifrån. 

Lektioner:

  1. Presentation av tema och uppdrag
    - Film med uppdrag från iGotcha Studios
    - Presentation och diskussionsfrågor om platsbaserade spel
  2. Koordinater och kod
    - Presentation om koordinatsystem
    - Datalogisk lek med koordinater: Skattjakt
    - Datalogisk lek med koordinater: Prick till prick
  3. Introduktion till Scratch
    - Introduktion till Scratch: Följ frukten
  4. Uppdraget
    - Datorfri övning för att komma på idéer till egna spel
    - Uppdraget i Scratch: Jakten på nyckeln
    - Tilläggsuppgift: Jakten på nyckeln PRO
  5. Presentation
    - Elevpresentationer av uppdraget i Scratch
    - Frågor till eleverna

Tips från pilotlärare

Här kan ni kika på en lektionsplanering för "Äventyr med X och Y" gjord av vår pilotlärare Emelie Eriksson  på Norrhammarskolan i Skellefteå! Planeringen gjordes inför pilottestet och här kan du även läsa Emelies och hennes elevers reflektioner på materialet. 

Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se