Uppdraget med iGotcha Studios

Äventyr med X och Y handlar om platsbaserade spel och att programmera med koordinater. Låt eleverna skapa ett eget spel där handlingen påverkas av var spelaren befinner sig!

Koda i skolan: Äventyr med X och Y baseras på ett uppdrag från spelföretaget iGotcha Studios och ni kan börja med att titta på filmen från dem här nedan.

Att presentera temat

  1. Berätta först kort att eleverna ska få jobba med platsbaserade spel, eller location based som det kallas på engelska. Fråga dem om de vet vad det innebär!
  2. De ska få se en film där de kommer att få ett uppdrag från det svenska spelföretaget iGotcha Studios. Visa filmen (nedan) på storskärm.
  3. Förklara uppdraget och hur ert temaarbete kommer att se ut, utifrån din egen lektionsplanering.

Uppdrag från iGotcha Studios: Vad vill du skapa för platsbaserat spel?

Bastian Geissler och Petra Takeva jobbar på spelföretaget iGotcha Studios som just nu tar fram ett platsbaserat spel, eller location based som det heter på engelska. De berättar här i filmen om hur de arbetar, hur tekniken bakom spelet fungerar och vad som är viktigt att tänka på när du utvecklar platsbaserade spel.

Platsbaserade spel använder sig av GPS:ens koordinater för att styra vad spelaren kan göra och vad som ska hända i spelet, beroende av var du som spelare befinner dig. Du kanske kan bygga något eller plocka upp föremål på specifika platser i din omgivning. Men det är också viktigt att det går att spela när du sitter hemma i soffan och inte känner för att gå ut och röra på dig - vad ska du kunna göra då? 

Uppdraget: Skapa ditt eget platsbaserade spel

Uppdraget går ut på att ta fram en prototyp till ett platsbaserat spel, det vill säga en enklare testversion av spelet. Istället för att styra med GPS:ens koordinater kommer eleverna att styra sina spel med koordinatsystemet som finns i programmeringsverktyget Scratch. 

Nu ska du få hitta på ditt eget platsbaserade spel, eller location based som det också kallas. Vad vill du ska hända på en specifik plats? Hur ska ditt spel se ut? Du kommer till en särskild plats, vad ska hända? Ska du bygga något? Ska du få något? Hitta på själv, det är din fantasi som styr!

Här hittar du uppgiften i Scratch för att skapa en prototyp till platsbaserat spel: Jakten på nyckeln. Eleverna får utgå från exempelprojektet men själva hitta på vad som ska hända och välja bakgrund, sprajtar och så vidare.

Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se