Kodboken

En gratis guide från Kodcentrum

Är du lärare? Börja Koda i Skolan!

Meny
Koda i skolan / Framtidens musik /

Lekar och övningar

  • Nytt av gammalt

    Skapa något helt nytt av sådant som redan finns!

  • Den morgontrötta bagaren

    Vem är målgruppen som ska använda ditt program?

  • Robot-Beatbox

    Instruera mänskliga robotar till att beatboxa!

Dela sidan på Facebook Dela sidan på Twitter

Nästa avsnitt:

LEKAR OCH ÖVNINGAR – Nytt av gammalt
Sök
  • Kom igång
    Start
      • Kom igång Översikt
  • English & Teckenspråkstolkat
    Start
      • English & Teckenspråkstolkat Översikt
  • Skapa spel
    Start
      • Skapa spel Översikt
  • Skapa berättelser
    Start
      • Skapa berättelser Översikt
  • Skapa musik
    Start
      • Skapa musik Översikt
  • Skapa program
    Start
      • Skapa program Översikt
  • Skapa robotar & AI
    Start
      • Skapa robotar & AI Översikt
  • Lekar & kluringar
    Start
      • Lekar & kluringar Översikt
  • Fatta koden
    Start
      • Fatta koden Översikt
  • Möt kodare
    Start
      • Möt kodare Översikt
  • Utforska vidare
    Start
      • Utforska vidare Översikt
  • Låna bild & ljud
    Start
      • Låna bild & ljud Översikt
  • Koda i skolan
    Start
      • Koda i skolan Översikt
      • Kom igång som lärare
        • Koda i skolan
        • Kom igång som lärare
          • Översikt
          • Om Koda i skolan
          • Använda Scratch
          • Lärarkonto på Scratch
          • Studio i Scratch
          • Tutorials för Scratch
      • Möt en kodare online i klassrummet
        • Koda i skolan
        • Möt en kodare online i klassrummet
          • Översikt
      • Introduktion till programmering
        • Koda i skolan
        • Introduktion till programmering
          • Översikt
          • Koppling till läroplan
        • Lektionsplan
          • Introduktion till programmering
          • Lektionsplan
            • Översikt
            • Lektion 1: Vad är programmering?
            • Lektion 2: Algoritm och sekvens
            • Lektion 3: Repetition (loopar)
            • Lektion 4: Villkor
        • Presentationer
          • Introduktion till programmering
          • Presentationer
            • Översikt
            • Om programmering
            • Kodgrej: Algoritm
            • Kodgrej: Repetition
            • Kodgrej: Villkor
        • Tutorials för Scratch
          • Introduktion till programmering
          • Tutorials för Scratch
            • Översikt
        • Uppgifter i Scratch
          • Introduktion till programmering
          • Uppgifter i Scratch
            • Översikt
            • Kom igång: Rörelse
            • Kom igång: Repetition
            • Kom igång: Villkor
            • Börja koda med Scratch
            • Start coding with Scratch
            • Bug Race – Intro
            • Bug Race - Intro (English)
        • Lekar och övningar
          • Introduktion till programmering
          • Lekar och övningar
            • Översikt
            • Mänsklig Robot
            • Robotkompis med uppdrag
            • Ettor och nollor
            • Rita och beskriv
            • Vardagsalgoritmer
            • Robot-floss
            • Robot-Beatbox
        • Länktips
          • Introduktion till programmering
          • Länktips
            • Översikt
      • Min robot
        • Koda i skolan
        • Min robot
          • Översikt
        • Om temat
          • Min robot
          • Om temat
            • Översikt
            • Uppdraget
            • Om robotar och AI
            • I pandemins spår
        • Lektionsplan
          • Min robot
          • Lektionsplan
            • Översikt
            • Översikt
            • Lektion 1
            • Lektion 2
            • Lektion 3
            • Lektion 4
            • Lektion 5
            • Koppling till läroplan
        • Uppgifter i Scratch
          • Min robot
          • Uppgifter i Scratch
            • Översikt
            • Min robot
            • Dansande robotar
            • Städrobot
        • Lekar och övningar
          • Min robot
          • Lekar och övningar
            • Översikt
            • Mänsklig Robot
            • Robotkompis med uppdrag
            • Min robot
            • Robotvinnaren
            • Robot-floss
            • Robot-Beatbox
        • Länktips
          • Min robot
          • Länktips
            • Översikt
      • Rymdkoden
        • Koda i skolan
        • Rymdkoden
          • Översikt
        • Om Rymdkoden
          • Rymdkoden
          • Om Rymdkoden
            • Översikt
            • Hur du använder materialet
            • Koppling till läroplan
        • Uppdrag 1: Rymdraketen
          • Rymdkoden
          • Uppdrag 1: Rymdraketen
            • Översikt
            • Rymduppgift
            • Matteuppgift
            • Koduppgift
        • Uppdrag 2: Rymdskrot
          • Rymdkoden
          • Uppdrag 2: Rymdskrot
            • Översikt
            • Rymduppgift
            • Matteuppgift
            • Koduppgift
        • Uppdrag 3: Månfärden
          • Rymdkoden
          • Uppdrag 3: Månfärden
            • Översikt
            • Rymduppgift
            • Matteuppgift
            • Koduppgift
        • Uppdrag 4: Marslandningen
          • Rymdkoden
          • Uppdrag 4: Marslandningen
            • Översikt
            • Rymduppgift
            • Koduppgift
            • Matteuppgift
        • Uppdrag 5: Livet på Mars
          • Rymdkoden
          • Uppdrag 5: Livet på Mars
            • Översikt
            • Rymduppgift
            • Samhällsuppgift
        • Lekar och övningar
          • Rymdkoden
          • Lekar och övningar
            • Översikt
            • Robotkompis på Mars
      • The Space Code (English)
        • Koda i skolan
        • The Space Code (English)
          • Översikt
        • The Space Code
          • The Space Code (English)
          • The Space Code
            • Översikt
          • About the space code
            • The Space Code
            • About the space code
              • Översikt
          • Task 1: The Space Rocket
            • The Space Code
            • Task 1: The Space Rocket
              • Översikt
              • Coding task
          • Task 2: Space Junk
            • The Space Code
            • Task 2: Space Junk
              • Översikt
              • Coding task
          • Task 3: Journey to the Moon
            • The Space Code
            • Task 3: Journey to the Moon
              • Översikt
              • Coding task
          • Task 4: Landing on Mars
            • The Space Code
            • Task 4: Landing on Mars
              • Översikt
              • Matteuppgift
              • Coding task
          • Task 5: Life on Mars
            • The Space Code
            • Task 5: Life on Mars
              • Översikt
              • Rymduppgift
              • Samhällsuppgift
          • Games and exercises
            • The Space Code
            • Games and exercises
              • Översikt
              • Robot buddy on Mars
      • Vem är en hjälte
        • Koda i skolan
        • Vem är en hjälte
          • Översikt
        • Om temat
          • Vem är en hjälte
          • Om temat
            • Översikt
            • Uppdraget
            • Presentation hjälte
            • Presentation berättelser
        • Lektionsplan
          • Vem är en hjälte
          • Lektionsplan
            • Översikt
            • Översikt
            • Lektion 1
            • Lektion 2
            • Lektion 3
            • Lektion 4
            • Lektion 5
            • Koppling till läroplan
        • Uppgifter i Scratch
          • Vem är en hjälte
          • Uppgifter i Scratch
            • Översikt
            • Min hjälte
            • Labyrinten
        • Lekar och övningar
          • Vem är en hjälte
          • Lekar och övningar
            • Översikt
            • Min hjälte
            • En röd tråd
            • Slumpsaga
            • Storyboard
            • Rita och beskriv
      • Framtidens musik
        • Koda i skolan
        • Framtidens musik
          • Översikt
        • Om temat
          • Framtidens musik
          • Om temat
            • Översikt
            • Uppdraget
            • Musikspelare förr, nu och i framtiden
            • Musik och kod
        • Lektionsplan
          • Framtidens musik
          • Lektionsplan
            • Översikt
            • Översikt
            • Lektion 1
            • Lektion 2
            • Lektion 3
            • Lektion 4
            • Lektion 5
            • Koppling till läroplan
        • Uppgifter i Scratch
          • Framtidens musik
          • Uppgifter i Scratch
            • Översikt
            • Fantasisynth
            • Fantasisynth Makey Makey
            • Framtidens musikspelare
        • Lekar och övningar
          • Framtidens musik
          • Lekar och övningar
            • Översikt
            • Nytt av gammalt
            • Den morgontrötta bagaren
            • Robot-Beatbox
          • Om Kodboken
          • Nyhetsbrev
          • Bli volontär
          • Kodcentrum sajt
          • Koda vidare!
      • Äventyr med X och Y
        • Koda i skolan
        • Äventyr med X och Y
          • Översikt
        • Om temat
          • Äventyr med X och Y
          • Om temat
            • Översikt
            • Uppdraget med iGotcha Studios
            • Platsbaserade spel
            • Koordinatsystem
        • Lektionsplan
          • Äventyr med X och Y
          • Lektionsplan
            • Översikt
            • Översikt
            • Lektion 2
            • Lektion 3
            • Lektion 4
            • Lektion 5
            • Koppling till läroplan
        • Uppgifter i Scratch
          • Äventyr med X och Y
          • Uppgifter i Scratch
            • Översikt
            • Följ frukten
            • Jakten på nyckeln
            • Jakten på nyckeln PRO
            • Prick till prick
        • Lekar och övningar
          • Äventyr med X och Y
          • Lekar och övningar
            • Översikt
            • Prick till prick
            • Skattjakt
            • En röd tråd
            • Slumpsaga
            • Storyboard för spel
      • Matvinnaren
        • Koda i skolan
        • Matvinnaren
          • Översikt
        • Om temat
          • Matvinnaren
          • Om temat
            • Översikt
            • Uppdraget med Karma
            • Matsvinn och globala målen
        • Lektionsplan
          • Matvinnaren
          • Lektionsplan
            • Översikt
            • Översikt
            • Lektion 1
            • Lektion 2
            • Lektion 3
            • Lektion 4
            • Lektion 5
            • Koppling till läroplan
        • Uppgifter i Scratch
          • Matvinnaren
          • Uppgifter i Scratch
            • Översikt
            • Matvinnaren intro
        • Lekar och övningar
          • Matvinnaren
          • Lekar och övningar
            • Översikt
            • Räkna på maten
            • Räkna med Excel
            • Tänk tvärtom
      • Robotdetektiverna
        • Koda i skolan
        • Robotdetektiverna
          • Översikt
          • Om
          • Start
          • 1. Minneskort
          • 2. Verktygsfack
          • 3. Hemliga meddelanden
          • 4. På patrull
          • 5. Loopa ut
          • 6. Reklam
          • 7. Kod röd
          • 8. Debugga värmen
          • 9. Spår
          • 10. Robotkatten
          • Slut
      • Länktips för lektioner
        • Koda i skolan
        • Länktips för lektioner
          • Översikt
          • Tips på progression
          • UR - Programmera mera
          • Kursportalens webbkurser
          • Koda i svenska med Python
          • Tips av Jennykodar
          • PiM - Programmera i Matematik
          • Lek med Kodlabbet
          • Tips från Skellefteå
          • Länktips för lektioner
  • Koda på fritids
    Start
      • Koda på fritids Översikt
  • KODUTMANINGEN
    Start
      • KODUTMANINGEN Översikt

Kodboken är en gratis tjänst från Kodcentrum, en ideell förening som helt gratis introducerar barn och unga till programmering och digitalt skapande. 

Licens

Allt material på Kodboken.se som är framtaget av Kodcentrum är licensierat under en Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationell-licens. Bilder från tredje part kan vara upphovsrättsskyddade, det står då angivet.