Översikt

Här hittar du en övergripande lektionsplanering för Koda i skolan: Framtidens musik.

Lektionsplanen som beskrivs här är en introduktion till programmering och Scratch, för elever som aldrig tidigare har testat det. Det innehåller datorfria övningar och lekar, presentationsmaterial och diskussionsfrågor samt uppgifter i digitala verktyg, främst i kodarverktyget Scratch.

Klicka dig vidare till lektionerna 1-5 för beskrivning av lektionsupplägget och allt material som ingår. Välj om du vill följa lektionsplaneringen i sin helhet eller använda enstaka lektionsupplägg. Se lektionerna som pusselbitar som du använda precis så som det passar din undervisning och klass.

Använd gärna informationssamlingen Fatta koden som ger dig och dina elever vardagsnära förklaringar och exempel till vad datalogiskt tänkande, programmering och kod och digital kompetens innebär. Du väljer själv om du vill använda det för att själv presentera för eleverna, eller om eleverna själva kan läsa valda kapitel.

Parallellt med de praktiska uppgifterna kan du som lärare sätta ihop utmaningar och tester till eleverna i EdQu:s digitala läromedel. Med hjälp av det kan du utvärdera elevernas förståelse under arbetets gång. 

Självklart går temat att använda även om ni har programmerat förut. Till flera av lektionerna finns fördjupnings- och tilläggsuppgifter som ni kan välja att göra eller avstå ifrån. 

Lektioner:

  1. Introduktion
    - Presentation av tema och uppdrag
    - Film med uppdrag från Spotify
    - Presentation om musikspelare förr, nu och i framtiden
  2. Idéövningar
    - Idéövning: Nytt av gammalt
    - Idéövning: Den morgontrötta bagaren
    - Fördjupningsövning: Från idé till prototyp
  3. Musik och kod
    - Presentation om musik och kod
    - Datalogisk lek: Robot-Beatbox
  4. Scratchuppgift
    - Introduktion till Scratch
    - Kom igång med Scratch: Fantasisynth
    - Uppdraget i Scratch: Framtidens musikspelare
    - Tilläggsuppgift: Egen grafik
    - Tilläggsuppgift: Egen musik
    - Tilläggsuppgift: Koda musik i Sonic Pi
  5. Presentation
    - Elevpresentationer av Scratchuppgift
    - Frågor till eleverna
Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se