Lektionsplan för Vem är en hjälte?

Här hittar du en övergripande lektionsplanering för Koda i skolan: Vem är en hjälte?

Lektionsplanen som beskrivs här är en introduktion till programmering och Scratch, för elever som aldrig tidigare har testat det. Det innehåller datorfria övningar och lekar, presentationsmaterial och diskussionsfrågor samt uppgifter i digitala verktyg, främst i kodarverktyget Scratch.

Se lektionerna som pusselbitar som du använda precis så som det passar din undervisning och klass. Självklart går temat att använda även om ni har programmerat förut. Till flera av lektionerna finns fördjupnings- och tilläggsuppgifter som ni kan välja att göra eller avstå ifrån. 

Lektioner:

  1. Introduktion
    - Presentation av tema och uppdrag
    - Film med uppdrag från Paradox
    - Idéövning: Min hjälte
  2. Idéövningar
    - Presentation om berättelser
    - Idéövning: En röd tråd
    - Fördjupningsövning: Storyboard
  3. Berättelser och kod
    - Presentation om interaktiva berättelser och kod
    - Datalogisk lek: Robotkompis
    - Fördjupningsövning: Storyboard interaktiv
    - Fördjupningsövning: Storyboard med Twine
  4. Scratchuppgift
    - Introduktion till Scratch
    - Uppgift i Scratch: Min hjälte
    - Tilläggsuppgift: 2D-grafik
    - Tilläggsuppgift: Ljudeffekter och berättelseröst
    - Tilläggsuppgift: Interaktiv hjälteberättelse
  5. Presentation
    - Elevpresentationer av Scratchuppgift
    - Frågor till eleverna
Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se