Om temat och uppdraget

Hur ser din hjälte ut och vilka förmågor, styrkor eller svagheter, har den? Vad är det för motståndare eller hinder som din hjälte måste övervinna?

Koda i skolan: Vem är en hjälte? är kopplat till svenska, bild och teknik, men går också att koppla till samhällskunskap och historia. Här finns lektionsplaneringar med digitala så väl som datorfria övningar som leder fram till en uppgift i Scratch. Temat baseras på ett uppdrag från spelföretaget Paradox Interactive och ni kan börja med att titta på filmen från dem.

Som lärare kan du välja att koppla hjältetemat till aktuellt tema för din undervisning, om ni till exempel ska arbeta med en historisk period eller med ett nutida tema som mänskliga rättigheter, miljö och klimat, vänskap - vad som helst där det går att prata om hjältar och förebilder!

Att presentera temat

  1. Berätta först kort att eleverna ska få jobba med digitala berättelser och att temat är "hjältar". De ska få se en film där de kommer att få ett uppdrag från ett stort svenskt spelföretag, Paradox Interactive. De kommer att möta några som jobbar med att ta fram berättelser och karaktärer till spel och en programmerare som knyter ihop det med kod.
  2. Visa filmen (nedan) på storskärm.
  3. Förklara uppdraget och hur ert temaarbete kommer att se ut, utifrån din egen lektionsplanering.

Uppdrag från Paradox Interactive

Paradox Interactive är ett svenskt spelföretag som producerar och ger ut dataspel. De gör flera speltitlar som utspelar sig under en historisk period, som till exempel Europa Universalis som utspelar sig i Europa från medeltiden till industrialismen (1400-1800:talet). Som spelare väljer du vilket land du vill spela som och ska försöka få det landet att bli en stormakt. 

De gör även spelet Stellaris som utspelar sig i rymden och som går ut på att hitta beboeliga planeter att kolonisera eller andra civilisationer att erövra, antingen med diplomati eller med våld. Som spelare väljer du en utomjordisk art och du får även välja vilka egenskaper och etiska ställningstaganden arten ska ha, som till exempel om arten ska vara för eller emot våld, individualistisk eller kollektivistisk. 

02 Alien Progression
03 Alien Finished 
© 2017 Paradox Interactive AB. All rights reserved. 


I filmen möter du tre personer med olika yrkesroller på Paradox Interactive. Rufus Tronde är Content Designer och den som skapar berättelserna i ett spel. Carlos Lundhall är 3D Artist och den som bestämmer och ritar karaktärerna till spelet. Mehrnaz Amanat Bari är programmerare och knyter ihop den röda tråden. Som programmerare skapar hon logiken kring vad du som spelare kan göra i spelet, exempelvis hur din karaktär rör sig, beter sig och vilka val den kan göra. 

Uppdrag: Min hjälte

Uppdraget går ut på att ta fram en egen hjälte till en digital berättelse, som de ska koda i Scratch. En digital berättelse med interaktiva delar är grunden till vad som senare exempelvis skulle kunna bli ett spel! 

Först ska de få fundera på vem de vill se som hjälte i berättelsen, så som Mehrnaz säger i filmen: Hur ser din hjälte ut och vilka förmågor, styrkor eller svagheter, har den? Vad är det för motståndare eller hinder som din hjälte måste övervinna?

Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se