Kodboken på distans

Här tipsar vi om webbinarier, lektionsplaneringar och material på Kodboken som är kostnadsfritt att använda och som fungerar för fjärr- och distansundervisning.

Lärarwebbinarier

Just nu har vi inga inbokade lärarwebbinarier. Här kan ni titta på och ta del av material för tidigare sändningar:

Introduktion till Scratch

 

I det här inspelade lärarwebbinariet ger Kodcentrums pedagoger en grundläggande introduktion till vad Scratch är och hur du kan använda Scratch i skolan. Vi går igenom uppgiften "Bug Race" som är en enkel och rolig uppgift för elever som inte tidigare testat blockprogrammering i Scratch. Du får en genomgång av de vanligaste kodblocken och kodbegrepp som är bra att känna till, som t ex loopar och villkor.

Hur kan robotar och AI hjälpa oss - exempelvis i skolan?

Vi träffar Nils från Furhat Robotics och Jonas från Stockholms Stads Utbildningsförvaltning som har drivit ett projekt tillsammans med robotar som lärarassistenter. Vi presenterar även skolmaterialet — Min robot och tävlingen som  pågick under hösten 2020.

Se webbinariet här.

Min robot – gå från idé till prototyp i Scratch

Vad kan robotar hjälpa oss människor med? Min robot är en lektionsserie på tema robotar och AI med uppdrag från ABB.

Presentation och länkar för webbinariet.

Knäck rymdkoden med matte och programmering

Leia och björndjuren knäcker rymdkoden är ett skolmaterial i serieformat av Kodcentrum, Mattecentrum och Rymdstyrelsen, där du kan kombinera matematik, programmering och fakta om rymden.

Presentation och länkar för webbinariet.

Hur funkar kod och algoritmer?

En introduktion till Kodbokens datalogiska lekar som förklarar hur kod och algoritmer fungerar.

Presentation och länkar för webbinariet.

Skapa digitala berättelser och spel

Spel är interaktiva berättelser, en slags blandning mellan berättelse och lek. Här får du en introduktion till hur du kan använda Kodbokens idéövningar och uppgifter i Scratch.

Presentation och länkar för webbinariet.

Kodboken Live

Häng med på ett livehack med Kodcentrums pedagog och en av våra programmerande volontärer. Vi visar hur du kommer igång med en av Kodbokens uppgifter i Scratch och pratar om vad programmering handlar om. Efter en gemensam introduktion får eleverna själva koda - och vi finns i chatten om ni har frågor!

Anmäl dig till kommande livehack här.

Titta på hur det har sett ut under tidigare livehack här. Du kan använda våra inspelade livehack som en introduktion till Scratch för dina elever.

Koda i skolan - på distans

Koda i skolan är en serie lektionsplaneringar som du kan använda för digital undervisning.

  • Presentationer - visa genom skärmdelning, med lärarhandledning till. Vi har presentationer för att introducera lektionsserien och temat, samt Kodgrej of the day – mikrolektioner om grunderna inom kodning.
  • Programmeringsuppgifter till Scratch. Eleverna gör uppgifter med hjälp av instruktionen på Kodboken och inloggade på Scratch med elev- eller privat konto. Tips –samla elevernas projekt i en gemensam Scratch studio visa och testa varandras projekt. Läs mer om Scratch och lärarkonton här.
  • Lekar och idéövningar ladda ned och dela med eleverna. Lekarna handlar om datalogiskt tänkande och idéövningarna används för att hitta på egna idéer när ni ska skapa digitala berättelser, spel, program eller robotar.
  • Fatta koden är lättlästa texter om programmering, datalogiskt tänkande och digital kompetens. Här kan du också låta eleverna testa sina kunskaper med våra digitala utmaningar framtagna tillsammans med EdQu!

Skola hemma

Skola hemma är ett stöd för skolor att hantera konsekvenser av Coronapandemin. Sidan upprätthålls av RISE på uppdrag av Skolverket och i samverkan med SKR, Swedish Edtech Industry och UR. Hjälp till att tipsa om bra material från Kodboken.se eller andra resurser med taggen #skolahemma.