Webbinarium för lärare
Skapa digitala berättelser och spel
Spel är interaktiva berättelser, en slags blandning mellan berättelse och lek. I Scratch kan du bygga upp berättelsens delar: miljö, hjälte och motståndare/hinder. Vi visar övningen "en röd tråd" och skapar en spännande handling innan vi programmerar i Scratch. Vi visar även hur du kan jobba med grafik och animation, ljudeffekter och musik.
Presentationen:
Kodboken för digitala lektioner:
- Vem är en hjälte? - skolmaterial om digitala berättelser och spel med uppdrag från Paradox Interactive. Här hittar du datorfria lekar, idéövningar och Scratchuppgifter till temat.
- Koda i skolan - skolmaterial på olika teman och kopplat till läroplanen.
- Introduktion till programmering - en lektionsserie som du kan använda för att komma igång själv som lärare och med eleverna.
- Att använda Scratch - tips för hur Scratch kan användas av lärare och elever.
- Tutorials för Scratch - Kodbokens videohandledningar för att komma igång med Scratch.
- Fatta koden - lättlästa texter om programmering, datalogiskt tänkande och digital kompetens.
- Kodgrej of the day - mikrolektioner om kodbegrepp som t ex algoritm.
- Digitala tester - testa eleverna på frågor om programmering, datalogiskt tänkande och digital kompetens.
Kodboken live - var med på ett digitalt barnhack med dina elever!
Länkar till Scratch:
- Scratch startsida
- Scratchs lärarsida - här kan du ansöka om lärarkonto och hitta pedagogiska resurser.
Länktips för fördjupning
Fördjupning om berättande
- Makete.se - Här finns mer tips om den röda tråden och att skapa spännande berättelser
Programmering i skolan
- Läroplanen för grundskolan (Lgr11)
- Skolverkets webbkurs "Om programmering"
- Skolverkets webbkurs "Att programmera"
- Karin Nygårds bok "Koden till digital kompetens"
- Linda Mannilas bok "Att undervisa i programmering i skolan"
Koppling till läroplanen
Programmering är inskrivet i kursplanerna för matematik och teknik, men ska även ses som en del av digital kompetens och kan därför ingå i alla skolämnen. Koda i skolan kan med fördel användas ämnesintegrerat med t ex språk, samhällskunskap, NO och estetiska/praktiska ämnen.
Läs mer om koppling till kursplanerna under respektive lektionsserie.