Webbinarium för lärare

Skapa digitala berättelser och spel

Spel är interaktiva berättelser, en slags blandning mellan berättelse och lek. I Scratch kan du bygga upp berättelsens delar: miljö, hjälte och motståndare/hinder. Vi visar övningen "en röd tråd" och skapar en spännande handling innan vi programmerar i Scratch. Vi visar även hur du kan jobba med grafik och animation, ljudeffekter och musik.

Presentationen:

Kodboken för digitala lektioner:

  • Vem är en hjälte? - skolmaterial om digitala berättelser och spel med uppdrag från Paradox Interactive. Här hittar du datorfria lekar, idéövningar och Scratchuppgifter till temat.
  • Koda i skolan - skolmaterial på olika teman och kopplat till läroplanen.
  • Introduktion till programmering - en lektionsserie som du kan använda för att komma igång själv som lärare och med eleverna.
  • Att använda Scratch - tips för hur Scratch kan användas av lärare och elever.
  • Tutorials för Scratch - Kodbokens videohandledningar för att komma igång med Scratch.
  • Fatta koden - lättlästa texter om programmering, datalogiskt tänkande och digital kompetens.
  • Kodgrej of the day - mikrolektioner om kodbegrepp som t ex algoritm.
  • Digitala tester - testa eleverna på frågor om programmering, datalogiskt tänkande och digital kompetens.

Kodboken live - var med på ett digitalt barnhack med dina elever!

Länkar till Scratch:

Länktips för fördjupning


Fördjupning om berättande

  • Makete.se - Här finns mer tips om den röda tråden och att skapa spännande berättelser  

Programmering i skolan

Koppling till läroplanen

Programmering är inskrivet i kursplanerna för matematik och teknik, men ska även ses som en del av digital kompetens och kan därför ingå i alla skolämnen. Koda i skolan kan med fördel användas ämnesintegrerat med t ex språk, samhällskunskap, NO och estetiska/praktiska ämnen.

Läs mer om koppling till kursplanerna under respektive lektionsserie.

Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se