Kodboken på distans

Här tipsar vi om webbinarier, lektionsplaneringar och material på Kodboken som är kostnadsfritt att använda och som fungerar för fjärr- och distansundervisning.

Webbinarier för lärare

Kodcentrum bjuder in till lärarwebbinarier där vi tipsar om hur Kodboken och Scratch kan användas i skolan.

Du träffar vår pedagog Lisa Söderlund, volontärer och gäster. Webbinariet pågår kl 15.00 - 15.45 med 30 min presentation + 15 min eftersnack för er som vill stanna kvar och ställa frågor och diskutera tips med oss och lärarkollegor!

Det går att anmäla sig fram till och med 30 minuter innan webbinariet startar. Du får en inbjudan via e-post med länk till webbinariet. Du deltar genom att klicka på länken och vi startar mötet 5 minuter före utsatt tid. 

Efter webbinariet hittar du presentation och länktips här under varje webbinariums info!

Kommande lärarwebbinarier

Min robot – gå från idé till prototyp i Scratch

Vad kan robotar hjälpa oss människor med? Min robot är en lektionsserie på tema robotar och AI med uppdrag från ABB där eleverna kommer på idéer, skapar flödesscheman och kodar sina egna robotar i Scratch. Temat kan kopplas till aktuella lokala eller globala samhällsutmaningar.

Kodboken live

Låt dina elever möta våra kodande volontärer och komma igång med att skapa sitt eget spel i programmeringsverktyget Scratch. Genom ett digitalt hack ger vi elever i årskurs 4-6, som är nybörjare på programmering i Scratch, en introduktion till hur ni kan skapa och ett spel eller annat digitalt projekt. Med oss finns vår pedagog Jessica tillsammans med våra kunniga volontärer som till vardags är programmerare.

Anmäl din klass till kommande hack eller titta på tidigare inspelade hack här.

 

Tidigare webbinarier

Knäck rymdkoden med matte och programmering

Leia och björndjuren knäcker rymdkoden är ett skolmaterial i serieformat av Kodcentrum, Mattecentrum och Rymdstyrelsen. Materialet är ett helt äventyr som innehåller frågor om rymden, kluriga matteuppgifter och programmering i Scratch. Rymdkoden kopplar till kursplanerna för matematik, teknik, samhällskunskap och NO i åk 4-6. Vi träffar Rymdstyrelsen och lärare som har använt materialet och visar hur du kan använda det med dina elever! Du hittar presentation och länkar för webbinariet här.

Hur funkar kod och algoritmer?

En interaktiv workshop där du får prova på datalogiska lekar som förklarar hur kod och algoritmer fungerar. Träffa Kodcentrum och Coder Dojo Lund som visar hur du på ett enkelt och roligt sätt kan introducera hur datorer "pratar" och hur viktigt det är att algoritmer, dvs instruktioner till datorn, är exakta, fullständiga och i rätt ordning. Du hittar presentation och länkar för webbinariet här.

Skapa digitala berättelser och spel

Spel är interaktiva berättelser, en slags blandning mellan berättelse och lek. I Scratch kan du bygga upp berättelsens delar: miljö, hjälte och motståndare/hinder. Vi visar övningen "en röd tråd" och skapar en spännande handling innan vi programmerar i Scratch. Vi visar även hur du kan jobba med grafik och animation, ljudeffekter och musik. Du hittar presentation och länkar för webbinariet här.

Min robot – gå från idé till prototyp i Scratch

Vad kan robotar hjälpa oss människor med? Min robot är en lektionsserie på tema robotar och AI med uppdrag från ABB där eleverna kommer på idéer, skapar flödesscheman och kodar sina egna robotar i Scratch. Temat kan kopplas till aktuella lokala eller globala samhällsutmaningar. Du hittar presentation och länkar för webbinariet här.

Kodboken som resurs för digitala lektioner

Kom igång med digitala lektioner med Kodboken och Scratch. Vi ger konkreta tips från Koda i skolans lektionsserier kopplade till kursplanerna för matematik och teknik så väl som ämnesintegrerat med språk, samhällskunskap, NO och estetiska/praktiska ämnen. Med särskilt fokus på introducerande material för er som är nya till programmering!​​

Koda i skolan - på distans

Koda i skolan är en serie lektionsplaneringar som du kan använda för digital undervisning.

Tips för fjärr- och distansundervisning:

  • Presentationer - visa genom skärmdelning, med lärarhandledning till. Vi har presentationer för att introducera lektionsserien och temat, samt Kodgrej of the day – mikrolektioner om grunderna inom kodning.
  • Programmeringsuppgifter till Scratch. Eleverna gör uppgifter med hjälp av instruktionen på Kodboken och inloggade på Scratch med elev- eller privat konto. Tips –samla elevernas projekt i en gemensam Scratch studio visa och testa varandras projekt. Ni kan även kommentera och ge feedback på projekten, läs mer om Scratch och lärarkonton här.
  • Lekar och idéövningar ladda ned och dela med eleverna, utskrivna eller som digitala mallar. Lekarna handlar om datalogiskt tänkande och idéövningarna används för att hitta på egna idéer när ni ska skapa digitala berättelser, spel, program eller robotar.
  • Fatta koden är lättlästa texter om programmering, datalogiskt tänkande och digital kompetens. Här kan du också låta eleverna testa sina kunskaper med våra digitala utmaningar framtagna tillsammans med EdQu!

Skola hemma

Skola hemma är ett stöd för skolor att hantera konsekvenser av Coronapandemin. Sidan upprätthålls av RISE på uppdrag av Skolverket och i samverkan med SKR, Swedish Edtech Industry och UR. Hjälp till att tipsa om bra material från Kodboken.se eller andra resurser med taggen #skolahemma.