Använda Scratch

Koda i Skolan använder det visuella programmeringsspråket Scratch som sitt främsta verktyg för att skapa med kod.

Scratch är framtaget vid det amerikanska universitetet MIT och lär ut grunderna till programmering genom förprogrammerade visuella block som byggs ihop likt ett pussel för att skapa spel, animationer och enklare program. Scratch finns på svenska och många andra språk. Det är helt gratis att använda och kan brukas såväl online (dator, surfplatta) som med nedladdad offline-version (endast dator). Scratch används inom skola och hemma sedan många år i många länder världen över och det finns mycket material, handledningar och inspiration att finna.

Nya Scratch 3.0

Översiktsbild Scratch 3 gränssnitt

I januari 2019 kom nya webbversionen av Scratch ut (version 3.0). Nya Scratch skiljer sig en del från den äldre versionen 2.0, såväl i utformning av design och somliga verktyg som i en del funktioner. Scratch kan nu användas på såväl dator som surfplatta och har flera anpassade funktioner för att koppla ihop Scratch till andra välkända kodverktyg, så som Makey Makey, micro:bit, Lego Mindstorms EV3, med flera. Kodbokens uppgifter med Scratch-instruktioner har uppdaterats att vara anpassade till den nya versionen av Scratch av våra dedikerade volontärer på Kodcentrum.

Kodbokens Scratchuppgifter är framtagna med syftet att främst användas på desktop datorer (PC, MAC). Många av Kodbokens instruktioner innehåller moment där det efterfrågas ett tangentbord för att kunna koppla exempelvis styrknappar till ett spel och liknande. Om man har surfplatta kan ett externt tangentbord kopplas till enheten.

Kom igång med Scratch

Under avsnittet Introduktion till programmering hittar du bra handledningar, introduktionsmaterial och inledande övningar för dig som lärare och för dina elever. Där finns även enkla videotutorials för nybörjare i Scratch. Man behöver inte ha någon förkunskap till Scratch eller programmering för att börja med våra introdutkionsuppgifter, men vi rekommenderar dig som lärare att ha provat att koda en första uppgift innan introduktion tillsammans med elever.

Som lärare kan du skaffa ett lärarkonto på Scratch och på så sätt administrera klasser med elevkonton. Läs mer om hur du använder lärarkonto på Scratch här. Notera att detta endast kan användas för Scratch webbversion.

Det finns även Scratch Jr för yngre år. Vill du arbeta med Scratch på surfplatta eller Scratch Jr, kan du som lärare behöva anpassa Kodbokens uppgifter därefter.

Tips: Våga testa dig fram tillsammans med eleverna och med dem försöka lösa de problem och felsöka de buggar som uppstår. Det är ingen fara om dina elever "kan mer" än du när det kommer till att programmera. Låt eleverna lära av varandra och hjälpa varandra!

Scratch och GDPR

Scratch är tyvärr inte GDPR-compliant, de skriver inga PuB-avtal samt lagrar allt data på servrar utanför EU. Detta innebär att du som lärare behöver ta ställning till och informera dig hur du kan använda Scratch programvara på bästa sätt. Här följer lite information om de val Scratch ger som relaterar till sparande och delande av data:

Om ni inte vill att era elever ska använda egna användarkonton skapade av dem själva på Scratch och kopplade till deras personuppgifter (notera att användaren måste vara över 13 år för att kunna skapa konto själv, annars behövs att målsman skapar detta) kan ni fundera på dessa möjligheter:

  • I Scratch webbversion kan du arbeta utan att vara inloggad och istället välja att spara ned ditt projekt lokalt till den dator du använder, eller till en server eller molntjänst, för att kunna öppna igen nästa gång och fortsätta.
  • Scratch finns även i en äldre version som nedladdningsbart offline-verktyg (baserat på Scratch 2.0). Med Scratch 2.0 installerat på datorn kan elever skapa med Scratch och spara lokalt på den dator de använder (fungerar ej för surfplattor). Alla Kodbokens instruktioner med Scratchuppgifter skapade före januari 2019 finns att tillgå anpassade för den nedladdningsbara Scratchversionen (Scratch 2.0), se länk in under vardera Scratchuppgift på Kodboken. Notera att dessa äldre instruktioner ej uppdateras eller vidareutvecklas av Kodcentrum sedan 1 januari 2019.
  • Scratch erbjuder lärarkonto med avpersonifierade elevkonton som läraren själv skapar åt eleverna. Då behöver inga personuppgifter anges för eleverna. Däremot garanterar inte detta att elever i sin tur delar personuppgifter när de är inloggade, i sina Scratchprojekt eller i Scratchs forum och kommentarsfält. Lärarkonto med elevkonton är ingen därmed inte helt GDPR-säkert, men tar bort behovet av konton kopplat till elevers personuppgifter och har fördelar för dig som lärare med ökad insyn i klassens skapande och möjlighet att följa och kommentera deras projekt. Läs mer om lärarkonto här.

Kodbokens uppgifter

På Kodboken finns många uppgifter till Scratch, inte bara under Koda i skolan utan även under de rosa Skapa-kapitlen i menyn till höger.

Pussel Svarighetsgrad
Kodbokens uppgifter har olika svårighetsgrad, vilket är markerat med pusselbitar. Du ser på pusselbitarna vilken svårighetsgrad uppgiften har:

svårighetsnivå 1 en pusselbit Introducerande nivå, grundläggande funktioner, steg för steg.

Svårighetsnivå 2 har två pusselbitar Medelsvår nivå, fler funktioner, eget klurande för lösning.

Svårighetsnivå 3 har tre pusselbitar Avancerad nivå, mycket problemlösning, avancerade funktioner.

De uppgifter som är introducerande (nivå 1) kan du med fördel använda för elever som aldrig tidigare har använt Scratch. 

Vi rekommenderar nybörjare av Scratch, såväl elever som lärare, att börja med Kodbokens Kom Igång-uppgifter för Scratch. Där finns även våra videotutorials i Scratch för nybörjare, vilka vi rekommenderar till såväl barn som vuxna som vill lära sig från grunden i långsamt tempo.

Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se