Stöd för lärare och pedagoger

Här tipsar vi om hur vi stödjer lärare och pedagoger med webbinarier, lektionsplaneringar och material på Kodboken som är kostnadsfritt att använda.

Aktuella webbinarier

  • Torsdag 12 augusti kl 14.30-16.00:
    Webbinarium för lärare och fritidspedagoger - Låt eleverna lösa samhällsutmaningar med Kodutmaningen 

Det här webbinariet är till för dig som är lärare eller fritidspedagog i årskurs 4-6 och som är nyfiken på att delta i Kodutmaningen under hösten på tema "Digitala lösningar i pandemins spår".

Vi presenterar skoltävlingen och hur ni kan jobba med temat på lektionstid så väl som på fritids under hösten. Vi ger en introduktion till blockprogrammering i Scratch och visar det lektionsmaterial som finns på Kodboken, med idé- och designövningar och Scratchuppgifter på temat.

Webbinariet hålls i Microsoft Teams och du får länk och information inför mötet.

Anmäl dig här!

Tidigare webbinarier

Här kan ni titta på och ta del av material för tidigare sändningar:

Introduktion till Scratch

 

I det här inspelade lärarwebbinariet ger Kodcentrums pedagoger en grundläggande introduktion till vad Scratch är och hur du kan använda Scratch i skolan. Vi går igenom uppgiften "Bug Race" som är en enkel och rolig uppgift för elever som inte tidigare testat blockprogrammering i Scratch. Du får en genomgång av de vanligaste kodblocken och kodbegrepp som är bra att känna till, som t ex loopar och villkor.

Hur kan robotar och AI hjälpa oss - exempelvis i skolan?

 

Lärarwebbinarium från den 2/9-2020 där vi pratade med datalingvistikern Nils Hagberg från Furhat Robotics, som utvecklar en av världens mest avancerade sociala robotar. Möt även Jonas Bäckelin från Utbildningsförvaltningen i Stockholm stad, som projektlett ett försök att använda roboten Furhat som lärarassistent i skolan.

Kodcentrums pedagog tipsar om hur lärare i åk 4-6 kan använda skolmaterialet ”Min Robot” och även delta i vår kodutmaning som pågår under hösten – skicka in klassens robotidéer och tävla om programmeringskit och virtuella studiebesök hos Furhat och ABB!

Min robot – gå från idé till prototyp i Scratch

Vad kan robotar hjälpa oss människor med? Min robot är en lektionsserie på tema robotar och AI med uppdrag från ABB.

Presentation och länkar för webbinariet.

Knäck rymdkoden med matte och programmering

Leia och björndjuren knäcker rymdkoden är ett skolmaterial i serieformat av Kodcentrum, Mattecentrum och Rymdstyrelsen, där du kan kombinera matematik, programmering och fakta om rymden.

Presentation och länkar för webbinariet.

Hur funkar kod och algoritmer?

En introduktion till Kodbokens datalogiska lekar som förklarar hur kod och algoritmer fungerar.

Presentation och länkar för webbinariet.

Skapa digitala berättelser och spel

Spel är interaktiva berättelser, en slags blandning mellan berättelse och lek. Här får du en introduktion till hur du kan använda Kodbokens idéövningar och uppgifter i Scratch.

Presentation och länkar för webbinariet.

Kodboken Live

Häng med på ett livehack med Kodcentrums pedagog och en av våra programmerande volontärer. Vi visar hur du kommer igång med en av Kodbokens uppgifter i Scratch och pratar om vad programmering handlar om. Efter en gemensam introduktion får eleverna själva koda - och vi finns i chatten om ni har frågor!

Anmäl dig till kommande livehack här.

Titta på hur det har sett ut under tidigare livehack här. Du kan använda våra inspelade livehack som en introduktion till Scratch för dina elever.

Koda i skolan - på distans

Koda i skolan är en serie lektionsplaneringar som du kan använda för digital undervisning och som även fungerar väl för undervisning på distans.

  • Presentationer - visa genom skärmdelning, med lärarhandledning till. Vi har presentationer för att introducera lektionsserien och temat, samt Kodgrej of the day – mikrolektioner om grunderna inom kodning.
  • Programmeringsuppgifter till Scratch. Eleverna gör uppgifter med hjälp av instruktionen på Kodboken och inloggade på Scratch med elev- eller privat konto. Tips –samla elevernas projekt i en gemensam Scratch studio visa och testa varandras projekt. Läs mer om Scratch och lärarkonton här.
  • Lekar och idéövningar ladda ned och dela med eleverna. Lekarna handlar om datalogiskt tänkande och idéövningarna används för att hitta på egna idéer när ni ska skapa digitala berättelser, spel, program eller robotar.
  • Fatta koden är lättlästa texter om programmering, datalogiskt tänkande och digital kompetens. Här kan du också låta eleverna testa sina kunskaper med våra digitala utmaningar framtagna tillsammans med EdQu!