Uppdraget med Karma

En tredjedel av all världens mat slängs. Att vi slänger så mycket mat är en global utmaning, men det är ett problem som du kan vara med och påverka. Kan du med hjälp av digital teknik göra det roligare att minska på matsvinnet i din skola?

Koda i skolan: Matvinnaren handlar om hur smart teknik kan hjälpa oss att lösa vardagsproblem så väl som globala utmaningar. Temat baseras på ett uppdrag från det svenska app-företaget Karma och ni kan börja med att titta på filmen från dem här nedan.

Att presentera temat

  1. Berätta först kort att eleverna ska få jobba med matsvinn. De kommer att få ta fram en prototyp till en digital "pryl", app eller spel som kan påverka kompisarna i skolan att slänga mindre mat. 
  2. De ska få se en film där de kommer att få ett uppdrag från det svenska app-företaget Karma. Visa filmen (nedan) på storskärm.
  3. Förklara uppdraget och hur ert temaarbete kommer att se ut, utifrån din egen lektionsplanering.

Uppdrag från Karma: Kan du bidra till ett minskat matsvinn i skolan?

Ludvig Berling och Shasa Husein jobbar på IT-företaget Karma som gör en app som bidrar till att minska matsvinnet. Detta genom att restauranger, caféer och matbutiker kan sälja överbliven mat för rabatterat pris och du som konsument kan till ett lägre pris köpa gårdagens bröd eller lunchrätten som blivit över. I appen ser du på en karta var det finns mat att köpa och du kan även se hur många kilo mat du har "räddat" och hur mycket pengar du har sparat. 

Uppdraget: Minska matsvinnet med digital teknik

Uppdraget går ut på attt med hjälp av digital teknik göra det enkelt och roligt för människor att minska på matsvinnet och bidra till en bättre miljö. Eleverna får hitta på egna idéer till en app, ett spel eller en digital pryl som hjälper människor att minska matsvinnet - och som kan användas i skolan. 

I uppdraget ingår även att undersöka, räkna ut och visualisera hur mycket mat som slängs i er skola, vad det kostar och hur stor påverkan den maten har på miljön. 

Här hittar du uppgiften i Scratch för att skapa en digital prototyp: Matvinnaren. Eleverna får utgå från exempelprojektet men själva hitta på hur den ska se ut och fungera och välja bakgrund, sprajtar och så vidare.

Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se