Kodboken

En gratis guide från Kodcentrum

Är du lärare? Börja Koda i Skolan!

Meny
Koda i skolan / Matvinnaren /

Uppgifter i Scratch

  • Matvinnaren intro

    Kan du rädda mat med en smart soptunna?

Dela sidan på Facebook Dela sidan på Twitter

Nästa avsnitt:

UPPGIFTER I SCRATCH – Matvinnaren intro
Sök
  • Kom igång
    Start
      • Kom igång Översikt
  • Skapa berättelser
    Start
      • Skapa berättelser Översikt
  • Skapa spel
    Start
      • Skapa spel Översikt
  • Skapa program
    Start
      • Skapa program Översikt
  • Skapa musik
    Start
      • Skapa musik Översikt
  • Klura och lek
    Start
      • Klura och lek Översikt
  • Fatta koden
    Start
      • Fatta koden Översikt
  • Möt kodare
    Start
      • Möt kodare Översikt
  • Utforska vidare
    Start
      • Utforska vidare Översikt
  • Låna bild & ljud
    Start
      • Låna bild & ljud Översikt
  • Koda i skolan
    Start
      • Koda i skolan Översikt
      • Kom igång som lärare
        • Koda i skolan
        • Kom igång som lärare
          • Översikt
          • Om Koda i skolan
          • Använda Scratch
          • Tutorials för Scratch
          • Lärarkonto på Scratch
          • Använda EdQu-läromedlet
      • Introduktion till programmering
        • Koda i skolan
        • Introduktion till programmering
          • Översikt
          • Koppling till läroplan
        • Lektionsplan
          • Introduktion till programmering
          • Lektionsplan
            • Översikt
            • Lektion 1: Vad är programmering?
            • Lektion 2: Algoritm och sekvens
            • Lektion 3: Repetition (loopar)
            • Lektion 4: Villkor
        • Presentationer
          • Introduktion till programmering
          • Presentationer
            • Översikt
            • Om programmering
            • Kodgrej: Algoritm
            • Kodgrej: Repetition
            • Kodgrej: Villkor
        • Tutorials för Scratch
          • Introduktion till programmering
          • Tutorials för Scratch
            • Översikt
        • Uppgifter i Scratch
          • Introduktion till programmering
          • Uppgifter i Scratch
            • Översikt
            • Kom igång: Rörelse
            • Kom igång: Repetition
            • Kom igång: Villkor
            • Bug Race – Intro
        • Lekar och övningar
          • Introduktion till programmering
          • Lekar och övningar
            • Översikt
            • Mänsklig Robot
            • Robotkompis med uppdrag
            • Ettor och nollor
            • Rita och beskriv
            • Vardagsalgoritmer
            • Robot-floss
            • Robot-Beatbox
        • Länktips
          • Introduktion till programmering
          • Länktips
            • Översikt
      • Rymdkoden
        • Koda i skolan
        • Rymdkoden
          • Översikt
        • Om Rymdkoden
          • Rymdkoden
          • Om Rymdkoden
            • Översikt
            • Hur du använder materialet
            • Koppling till läroplan
        • Uppdrag 1: Rymdraketen
          • Rymdkoden
          • Uppdrag 1: Rymdraketen
            • Översikt
            • Rymduppgift
            • Matteuppgift
            • Koduppgift
        • Uppdrag 2: Rymdskrot
          • Rymdkoden
          • Uppdrag 2: Rymdskrot
            • Översikt
            • Rymduppgift
            • Matteuppgift
            • Koduppgift
        • Uppdrag 3: Månfärden
          • Rymdkoden
          • Uppdrag 3: Månfärden
            • Översikt
            • Rymduppgift
            • Matteuppgift
            • Koduppgift
        • Uppdrag 4: Marslandningen
          • Rymdkoden
          • Uppdrag 4: Marslandningen
            • Översikt
            • Rymduppgift
            • Koduppgift
            • Matteuppgift
        • Uppdrag 5: Livet på Mars
          • Rymdkoden
          • Uppdrag 5: Livet på Mars
            • Översikt
            • Rymduppgift
            • Samhällsuppgift
      • Vem är en hjälte
        • Koda i skolan
        • Vem är en hjälte
          • Översikt
          • Lektionsmoment på EdQu
          • Koppling till läroplan
        • Om temat
          • Vem är en hjälte
          • Om temat
            • Översikt
            • Uppdraget
            • Presentation hjälte
            • Presentation berättelser
        • Lektionsplan
          • Vem är en hjälte
          • Lektionsplan
            • Översikt
            • Översikt
            • Lektion 1
            • Lektion 2
            • Lektion 3
            • Lektion 4
            • Lektion 5
        • Uppgifter i Scratch
          • Vem är en hjälte
          • Uppgifter i Scratch
            • Översikt
            • Min hjälte
        • Lekar och övningar
          • Vem är en hjälte
          • Lekar och övningar
            • Översikt
            • Min hjälte
            • En röd tråd
            • Storyboard
      • Framtidens musik
        • Koda i skolan
        • Framtidens musik
          • Översikt
          • Lektionsmoment på EdQu
          • Koppling till läroplan
        • Om temat
          • Framtidens musik
          • Om temat
            • Översikt
            • Uppdraget
            • Musikspelare förr, nu och i framtiden
            • Musik och kod
        • Lektionsplan
          • Framtidens musik
          • Lektionsplan
            • Översikt
            • Översikt
            • Lektion 1
            • Lektion 2
            • Lektion 3
            • Lektion 4
            • Lektion 5
        • Uppgifter i Scratch
          • Framtidens musik
          • Uppgifter i Scratch
            • Översikt
            • Fantasisynth
            • Fantasisynth Makey Makey
            • Framtidens musikspelare
        • Lekar och övningar
          • Framtidens musik
          • Lekar och övningar
            • Översikt
            • Nytt av gammalt
            • Den morgontrötta bagaren
            • Robot-Beatbox
      • Äventyr med X och Y
        • Koda i skolan
        • Äventyr med X och Y
          • Översikt
          • Koppling till läroplan
        • Om temat
          • Äventyr med X och Y
          • Om temat
            • Översikt
            • Uppdraget med iGotcha Studios
            • Platsbaserade spel
            • Koordinatsystem
        • Lektionsplan
          • Äventyr med X och Y
          • Lektionsplan
            • Översikt
            • Översikt
        • Uppgifter i Scratch
          • Äventyr med X och Y
          • Uppgifter i Scratch
            • Översikt
            • Följ frukten
            • Jakten på nyckeln
            • Jakten på nyckeln PRO
            • Prick till prick
        • Lekar och övningar
          • Äventyr med X och Y
          • Lekar och övningar
            • Översikt
            • Prick till prick
            • Skattjakt
      • Matvinnaren
        • Koda i skolan
        • Matvinnaren
          • Översikt
          • Koppling till läroplan
        • Om temat
          • Matvinnaren
          • Om temat
            • Översikt
            • Uppdraget med Karma
            • Matsvinn och globala målen
        • Lektionsplan
          • Matvinnaren
          • Lektionsplan
            • Översikt
            • Översikt
            • Lektion 1
            • Lektion 2
            • Lektion 3
            • Lektion 4
            • Lektion 5
        • Uppgifter i Scratch
          • Matvinnaren
          • Uppgifter i Scratch
            • Översikt
            • Matvinnaren intro
          • Om Kodboken
          • Nyhetsbrev
          • Bli volontär
          • Kodcentrum sajt
        • Lekar och övningar
          • Matvinnaren
          • Lekar och övningar
            • Översikt
            • Räkna på maten
            • Räkna med Excel
            • Tänk tvärtom
      • Robotdetektiverna
        • Koda i skolan
        • Robotdetektiverna
          • Översikt
          • Om
          • Start
          • 1. Minneskort
          • 2. Verktygsfack
          • 3. Hemliga meddelanden
          • 4. På patrull
          • 5. Loopa ut
          • 6. Reklam
          • 7. Kod röd
          • 8. Debugga värmen
          • 9. Spår
          • 10. Robotkatten
          • Slut
      • Länktips för lektioner
        • Koda i skolan
        • Länktips för lektioner
          • Översikt
          • UR - Programmera mera
          • Kursportalens webbkurser
          • Koda i svenska med Python
          • Tips av Jennykodar
          • PiM - Programmera i Matematik
          • Lek med Kodlabbet
          • Tips från Skellefteå
          • Länktips för lektioner

Kodboken är en gratis tjänst från Kodcentrum, en ideell förening som helt gratis introducerar barn och unga till programmering och digitalt skapande. 

Licens

Allt material på Kodboken.se som är framtaget av Kodcentrum är licensierat under en Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationell-licens. Bilder från tredje part kan vara upphovsrättsskyddade, det står då angivet.