Kodboken

En gratis guide från Kodcentrum

Är du lärare? Börja Koda i Skolan!

Meny
Koda i skolan / Min robot /

Uppgifter i Scratch

  • Min robot

    Vad vill du att din robot ska hjälpa dig med?

  • Dansande robotar

    Koda med ljud, animation och rörelse. 

  • Städrobot

    Koda en robot som dammsuger efter dammråttan.

Nästa avsnitt:

UPPGIFTER I SCRATCH – Min robot
Sök
  • Kodboken live
    Start
      • Kodboken live Översikt
  • Kom igång
    Start
      • Kom igång Översikt
  • Skapa spel
    Start
      • Skapa spel Översikt
  • Skapa berättelser
    Start
      • Skapa berättelser Översikt
  • Skapa musik
    Start
      • Skapa musik Översikt
  • Skapa program
    Start
      • Skapa program Översikt
  • Skapa robotar & AI
    Start
      • Skapa robotar & AI Översikt
  • Lekar & kluringar
    Start
      • Lekar & kluringar Översikt
  • Fatta koden
    Start
      • Fatta koden Översikt
  • Möt kodare
    Start
      • Möt kodare Översikt
  • Utforska vidare
    Start
      • Utforska vidare Översikt
  • Låna bild & ljud
    Start
      • Låna bild & ljud Översikt
  • Koda i skolan
    Start
      • Koda i skolan Översikt
      • Kodboken på distans
        • Koda i skolan
        • Kodboken på distans
          • Översikt
        • Tidigare livehack
          • Kodboken på distans
          • Tidigare livehack
            • Översikt
          • Kodboken Live 1 - Bug Race
            • Tidigare livehack
            • Kodboken Live 1 - Bug Race
              • Översikt
          • Kodboken Live 2 - Labyrinten
            • Tidigare livehack
            • Kodboken Live 2 - Labyrinten
              • Översikt
          • Kodboken Live 3 - Påskkort
            • Tidigare livehack
            • Kodboken Live 3 - Påskkort
              • Översikt
      • Möt en kodare online
        • Koda i skolan
        • Möt en kodare online
          • Översikt
      • Kom igång som lärare
        • Koda i skolan
        • Kom igång som lärare
          • Översikt
          • Om Koda i skolan
          • Använda Scratch
          • Lärarkonto på Scratch
          • Tutorials för Scratch
          • Använda EdQu-läromedlet
      • Introduktion till programmering
        • Koda i skolan
        • Introduktion till programmering
          • Översikt
          • Koppling till läroplan
        • Lektionsplan
          • Introduktion till programmering
          • Lektionsplan
            • Översikt
            • Lektion 1: Vad är programmering?
            • Lektion 2: Algoritm och sekvens
            • Lektion 3: Repetition (loopar)
            • Lektion 4: Villkor
        • Presentationer
          • Introduktion till programmering
          • Presentationer
            • Översikt
            • Om programmering
            • Kodgrej: Algoritm
            • Kodgrej: Repetition
            • Kodgrej: Villkor
        • Tutorials för Scratch
          • Introduktion till programmering
          • Tutorials för Scratch
            • Översikt
        • Uppgifter i Scratch
          • Introduktion till programmering
          • Uppgifter i Scratch
            • Översikt
            • Kom igång: Rörelse
            • Kom igång: Repetition
            • Kom igång: Villkor
            • Bug Race – Intro
        • Lekar och övningar
          • Introduktion till programmering
          • Lekar och övningar
            • Översikt
            • Mänsklig Robot
            • Robotkompis med uppdrag
            • Ettor och nollor
            • Rita och beskriv
            • Vardagsalgoritmer
            • Robot-floss
            • Robot-Beatbox
        • Länktips
          • Introduktion till programmering
          • Länktips
            • Översikt
      • Min robot
        • Koda i skolan
        • Min robot
          • Översikt
        • Om temat
          • Min robot
          • Om temat
            • Översikt
            • Uppdraget
            • Om robotar och AI
        • Lektionsplan
          • Min robot
          • Lektionsplan
            • Översikt
            • Översikt
            • Lektion 1
            • Lektion 2
            • Lektion 3
            • Lektion 4
            • Lektion 5
            • Koppling till läroplan
        • Uppgifter i Scratch
          • Min robot
          • Uppgifter i Scratch
            • Översikt
            • Min robot
            • Dansande robotar
            • Städrobot
          • Om Kodboken
          • Nyhetsbrev
          • Bli volontär
          • Kodcentrum sajt
        • Lekar och övningar
          • Min robot
          • Lekar och övningar
            • Översikt
            • Mänsklig Robot
            • Robotkompis med uppdrag
            • Min robot
            • Robotvinnaren
            • Robot-floss
            • Robot-Beatbox
        • Länktips
          • Min robot
          • Länktips
            • Översikt
      • Robotdetektiverna
        • Koda i skolan
        • Robotdetektiverna
          • Översikt
          • Om
          • Start
          • 1. Minneskort
          • 2. Verktygsfack
          • 3. Hemliga meddelanden
          • 4. På patrull
          • 5. Loopa ut
          • 6. Reklam
          • 7. Kod röd
          • 8. Debugga värmen
          • 9. Spår
          • 10. Robotkatten
          • Slut
      • Rymdkoden
        • Koda i skolan
        • Rymdkoden
          • Översikt
        • Om Rymdkoden
          • Rymdkoden
          • Om Rymdkoden
            • Översikt
            • Hur du använder materialet
            • Koppling till läroplan
        • Uppdrag 1: Rymdraketen
          • Rymdkoden
          • Uppdrag 1: Rymdraketen
            • Översikt
            • Rymduppgift
            • Matteuppgift
            • Koduppgift
        • Uppdrag 2: Rymdskrot
          • Rymdkoden
          • Uppdrag 2: Rymdskrot
            • Översikt
            • Rymduppgift
            • Matteuppgift
            • Koduppgift
        • Uppdrag 3: Månfärden
          • Rymdkoden
          • Uppdrag 3: Månfärden
            • Översikt
            • Rymduppgift
            • Matteuppgift
            • Koduppgift
        • Uppdrag 4: Marslandningen
          • Rymdkoden
          • Uppdrag 4: Marslandningen
            • Översikt
            • Rymduppgift
            • Koduppgift
            • Matteuppgift
        • Uppdrag 5: Livet på Mars
          • Rymdkoden
          • Uppdrag 5: Livet på Mars
            • Översikt
            • Rymduppgift
            • Samhällsuppgift
        • Lekar och övningar
          • Rymdkoden
          • Lekar och övningar
            • Översikt
            • Robotkompis på Mars
      • Vem är en hjälte
        • Koda i skolan
        • Vem är en hjälte
          • Översikt
          • Lektionsmoment på EdQu
          • Koppling till läroplan
        • Om temat
          • Vem är en hjälte
          • Om temat
            • Översikt
            • Uppdraget
            • Presentation hjälte
            • Presentation berättelser
        • Lektionsplan
          • Vem är en hjälte
          • Lektionsplan
            • Översikt
            • Översikt
            • Lektion 1
            • Lektion 2
            • Lektion 3
            • Lektion 4
            • Lektion 5
        • Uppgifter i Scratch
          • Vem är en hjälte
          • Uppgifter i Scratch
            • Översikt
            • Min hjälte
            • Labyrinten
        • Lekar och övningar
          • Vem är en hjälte
          • Lekar och övningar
            • Översikt
            • Min hjälte
            • En röd tråd
            • Storyboard
            • Rita och beskriv
      • Framtidens musik
        • Koda i skolan
        • Framtidens musik
          • Översikt
          • Lektionsmoment på EdQu
          • Koppling till läroplan
        • Om temat
          • Framtidens musik
          • Om temat
            • Översikt
            • Uppdraget
            • Musikspelare förr, nu och i framtiden
            • Musik och kod
        • Lektionsplan
          • Framtidens musik
          • Lektionsplan
            • Översikt
            • Översikt
            • Lektion 1
            • Lektion 2
            • Lektion 3
            • Lektion 4
            • Lektion 5
        • Uppgifter i Scratch
          • Framtidens musik
          • Uppgifter i Scratch
            • Översikt
            • Fantasisynth
            • Fantasisynth Makey Makey
            • Framtidens musikspelare
        • Lekar och övningar
          • Framtidens musik
          • Lekar och övningar
            • Översikt
            • Nytt av gammalt
            • Den morgontrötta bagaren
            • Robot-Beatbox
      • Äventyr med X och Y
        • Koda i skolan
        • Äventyr med X och Y
          • Översikt
          • Koppling till läroplan
        • Om temat
          • Äventyr med X och Y
          • Om temat
            • Översikt
            • Uppdraget med iGotcha Studios
            • Platsbaserade spel
            • Koordinatsystem
        • Lektionsplan
          • Äventyr med X och Y
          • Lektionsplan
            • Översikt
            • Översikt
        • Uppgifter i Scratch
          • Äventyr med X och Y
          • Uppgifter i Scratch
            • Översikt
            • Följ frukten
            • Jakten på nyckeln
            • Jakten på nyckeln PRO
            • Prick till prick
        • Lekar och övningar
          • Äventyr med X och Y
          • Lekar och övningar
            • Översikt
            • Skattjakt
            • Prick till prick
      • Matvinnaren
        • Koda i skolan
        • Matvinnaren
          • Översikt
          • Koppling till läroplan
        • Om temat
          • Matvinnaren
          • Om temat
            • Översikt
            • Uppdraget med Karma
            • Matsvinn och globala målen
        • Lektionsplan
          • Matvinnaren
          • Lektionsplan
            • Översikt
            • Översikt
            • Lektion 1
            • Lektion 2
            • Lektion 3
            • Lektion 4
            • Lektion 5
        • Uppgifter i Scratch
          • Matvinnaren
          • Uppgifter i Scratch
            • Översikt
            • Matvinnaren intro
        • Lekar och övningar
          • Matvinnaren
          • Lekar och övningar
            • Översikt
            • Räkna på maten
            • Räkna med Excel
            • Tänk tvärtom
      • Länktips för lektioner
        • Koda i skolan
        • Länktips för lektioner
          • Översikt
          • Tips på progression
          • UR - Programmera mera
          • Kursportalens webbkurser
          • Koda i svenska med Python
          • Tips av Jennykodar
          • PiM - Programmera i Matematik
          • Lek med Kodlabbet
          • Tips från Skellefteå
          • Länktips för lektioner
      • Programming in English
        • Koda i skolan
        • Programming in English
          • Översikt
        • The Space Code
          • Programming in English
          • The Space Code
            • Översikt
          • About the space code
            • The Space Code
            • About the space code
              • Översikt
          • Task 1: The Space Rocket
            • The Space Code
            • Task 1: The Space Rocket
              • Översikt
              • Coding task
          • Task 2: Space Junk
            • The Space Code
            • Task 2: Space Junk
              • Översikt
              • Coding task
          • Task 3: Journey to the Moon
            • The Space Code
            • Task 3: Journey to the Moon
              • Översikt
              • Coding task
          • Task 4: Landing on Mars
            • The Space Code
            • Task 4: Landing on Mars
              • Översikt
              • Matteuppgift
              • Coding task
          • Task 5: Life on Mars
            • The Space Code
            • Task 5: Life on Mars
              • Översikt
              • Rymduppgift
              • Samhällsuppgift
          • Games and exercises
            • The Space Code
            • Games and exercises
              • Översikt
              • Robot buddy on Mars
  • SKOLTÄVLING!
    Start
      • SKOLTÄVLING! Översikt

Kodboken är en gratis tjänst från Kodcentrum, en ideell förening som helt gratis introducerar barn och unga till programmering och digitalt skapande. 

Licens

Allt material på Kodboken.se som är framtaget av Kodcentrum är licensierat under en Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationell-licens. Bilder från tredje part kan vara upphovsrättsskyddade, det står då angivet.