Möt en kodare

Möt människor som använder sig av kod och teknik för att förverkliga sina idéer och lösa problem, stora som små. 

Det handlar om allt från att komma upp på morgonen och få hjälp av hjälpsamma robotar till att kunna dela all världens musik med en knapptryckning. Här möter du personer som skapar robotar, musik, appar och spel. Du möter också några av dem i Kodcentrums verksamhet för barn och lärare. Här kan du inspireras till egna projekt!

Bjud in en kodare till klassrummet

IT och digitalt skapande är något som behövs inom många olika områden, allt från skola och omsorg, idrott, kultur och underhållning, hälsa och sjukvård etc. Det finns många spännande jobb, och många vägar in i branschen, men det är inte helt lätt att veta vad olika yrkesroller inom IT innebär. Många av de jobb som kommer finnas om 10 år finns ju inte än.

Vad gör egentligen en programmerare? Vad i vårt samhälle är uppbyggt av kod? Kan man bidra till ett bättre samhälle genom programmering?

Många av Kodcentrums volontärer jobbar som programmerare eller med andra yrken inom IT och teknik. Vi tror att våra olikheter är våra styrkor och att alla behövs. Nu erbjuder vi er skolklasser att få en av våra volontärer på besök i klassrummet!

Boka besök

Vi förmedlar kontakten och du som lärare får kontaktuppgifter och en beskrivning av vad inspiratören jobbar med. Du ansvarar sedan för att boka in en tid som passar er.

Skolbesöket pågår i ca 30 minuter och du förbereder klassen genom att låta dem skriva frågor och diskutera vad de vill veta om inspiratörens yrkesroll.

Kodare då och nu

Ada Lovelace sägs vara världens första programmerare, Elsa-Karin programmerade Sveriges första dator och Ebba har byggt en app för att testa hoppbanor. Allt har de gjort med kod.

Ada Lovelace – först att koda

Brittiska Ada Lovelace är en av historiens mest kända datakvinnor. Hon föddes år 1815 i London, långt innan det fanns datorer i världen. Men redan som ung blev hon den första att skapa algoritmer för maskiner och ses därför som världens första programmerare.

Digitala studiebesök

Häng med till några företag som bygger saker med kod. ABB visar sitt robotcenter, Microsoft berättar om Minecraft och Spotify har byggt hela sin plattform med kod.

ABB bygger robotar

Möt Jesper Lundstedt på ABB Robotics Center som visar oss runt bland robotar och teknik. Träffa robotar som är superbra på att jobba. Och robotar som har koll på spelbrickorna för att spela 4 i rad!

Spotify delar världens musik

Martin Lorentzon grundade Spotify tillsammans med Daniel Ek år 2006. De kom på idén att skapa en tjänst där du kan lyssna på musik digitalt över internet, utan att behöva ladda ner musiken till din dator, och där skivbolagen och låtskrivarna skulle få betalt för att musiken spelades. 

Videos med utvecklare

Utvecklare arbetar med kod på olika sätt. De programmerar program som kan styra tekniska prylar, appar, robotar och allt annat som använder teknik. Du träffar några av Sveriges alla utvecklare i våra videos nedan.

Judith och Shayan knäcker koden

Möt forskaren Judith Bütepage och programmeraren Shayan Effati som båda jobbar på Spotify. Här berättar de om musikspelare och hur de jobbar med programmering och utvecklar tjänster. Och vad gör en forskare tillsammans med en programmerare på Spotify? Och hur problemlöser programmerare koden tillsammans?

Felicia - dövas visuella språk kan vara en fördel

Att ge sig in i programmeringsvärlden var det sista 25-åriga Felicia trodde att hon skulle göra, men trots det halkade hon in på utbildningen Webbutvecklare inom .NET och ångrar sig noll. Efter att ha fått maxpoäng på sin preparandutbildning, förstod hon att det kanske var hennes grej. Nu får hon lära sig skapa koder, bygga och designa webbsidor helt enligt hennes önskemål. Att vara döv och teckenspråkig kan vara en fördel tror Felicia.

Samuel programmerar och inspirerar

Samuel Genheden är programmerare inom Data Science. Han använder programmering för att mäta och hantera data inom en mängd områden i sitt arbete. Samuel inspirerar även andra att förstå och komma igång med kod som en av Kodcentrums volontärer Att tänka datalogiskt, så som en dator "tänker", menar Samuel är användbart även i vardagslivet för att bryta ned problem och lösa dem på ett strukturerat sätt.

Ebtisam vill inspirera tjejer att välja tech-branschen

Ebtisams hjärta klappar extra hårt för att fler unga tjejer ska välja tekniska utbildningar, man kan göra så mycket bra saker med teknik som många inte tänker på. IT-branschen är ojämställd och när hon frågat företag varför det är det vanligaste svaret “även om vi vill anställa tjejer, så finns det inga”. Om tjejer inte studerar program inom exempelvis teknik och IT, kan vi inte förvänta oss att nå jämställda arbetsplatser. Ebtisams råd är att börja inspirera unga tjejer till att välja tech-branschen tidigt.

Farhia kodar samhällsnytta

Jag heter Farhia och jobbar som utvecklare och får bygga saker med kod och samtidigt göra samhällsnytta. Programmering har alltid varit ett sätt för henne att vara kreativ och lösa olika problem. I dagens samhälle finns programmering och teknik överallt, så det är en självklarhet att lära sig mer om hur t.ex våra mobiler och datorer fungerar.

Rickard är en problemlösare

Rickard jobbar som Python och C# utvecklare. Att lära sig programmera är att lära sig lösa problem. Du får ofta förfrågningar från olika personer som har en idé eller ett problem de vill lösa på ett tekniskt sätt och det är du som måste lösa det. Det är detta som gör programmering spännande. Om du har en idé på något du vill lösa, lär dig koda och bli en problemlösare.

Kimberly ser många lösningar

Kimberly har sysslat med programmering i många år, och det roligaste med programmering tycker jag är kreativiteten. Det finns många sätt att lösa ett visst problem och utan att det finns några "rätt" eller "fel" sätt att göra på. Eftersom hennes arbete innebär att hon sitter mycket framför datorn försöker hon röra på mig och vara fysiskt aktiv på fritiden. Främst tycker Kimberly om att springa och klättra.

Andreas är data scientist på Spotify

Andreas jobbar som data scientist och programmerare på Spotify. På dagarna programmerar han Python och SQL för att hjälpa till att lansera Spotify i nya länder där de inte redan finns. Han har pluggat civilingenjör i datateknik på KTH.