Min robot

Håll utkik på Kodboken i vår - vi släpper ett nytt material på tema robotar och AI!


ABB utvecklar kollaborativa robotar som samarbetar med oss människor för att jobba inom industrin men som också kan göra andra saker som t ex att dansa tillsammans med professionella dansare.

Nu har ABB ett uppdrag till dig - att skapa din egen robot som kan samarbeta och hjälpa dig med något i din vardag!

Min robot - skolmaterial lanseras i mars!

Att robotar och AI blir en del av vårt digitala samhälle ställer intressanta frågor: Hur kan robotar hjälpa oss i vardagen? Kan de hjälpa oss med globala utmaningar som rör miljö och klimat eller demokrati och mänskliga rättigheter? Hur kommer vi att leva och samarbeta med robotar i framtiden? Vad innebär egentligen AI, artificiell intelligens, och hur påverkar AI-utvecklingen oss som människor och samhälle?

Materialet vänder sig till elever och lärare, främst i årskurs 4-6. Vi kommer att släppa uppgifter för att programmera i Scratch, tips på andra sorters robotprogrammering och datorfria lekar och idéövningar som ger förståelse för hur robotar, AI och maskininlärning fungerar. Du kommer att hitta lärarhandledning och elevmaterial här. 

Vill du inte vänta..?

Redan nu kan du testa att koda en robot i Scratch:

  • Robotgenerator - programmera med slumptal i Scratch för att skapa egna fantasifulla robotar!

    Det här är en Scratchuppgift som passar dig som redan testat Scratch en del. Uppgiften introducerar slumptal, strängar och listor, så det är bra om du känner till hur du använder variabler i Scratch.

Du kan även lösa datalogiska kluringar:

Eller prova någon av våra datorfria lekar:

  • Mänsklig robot - låt barnen ge dig instruktioner som om du vore en robot!
  • Robotkompis - lös ett klurigt uppdrag i grupp där en är robot och ni andra programmerare.
  • Robot-Beatbox - skapa egen musik genom att programmera varandra till att beatboxa!
  • Robot-Floss - kan ni lära varandra att flossa, eller någon andra dansstil, med en algoritm?