Om tävlingen


Kodutmaningen - Min robot

Utmana dina elever att tänka ut vad är just deras robot ska kunna hjälpa oss människor med - det är bara deras fantasi som sätter gränserna! Det finns många olika typer av robotar som är bra på olika saker och hjälper människor på olika sätt. Det finns robotar som plockar och sorterar skräp, hjälper till att ta blodprov, läser läxor eller talar om vad som saknas i kylskåpet. Det finns robothusdjur som du kan ha som sällskap, robotar som städar hemma eller hjälper till i industrier. Det finns robotar som kan dansa och spela musik.

Gör så här

I Kodbokens skolmaterial “Min robot”, som är riktat till åk 4-6, finns ett lektionsupplägg som du som lärare kan använda med presentationsmaterial, lekar, idéövningar och uppgifter för att programmera. Här får eleverna skapa egna prototyper i Scratch för att visualisera sin robotidé. Eleverna väljer självvad roboten ska kunna hjälpa till med, hur den ska se ut och hur den kommunicerar. Använd Scratch-uppgiften Min robot där exemplet är en robot som lagar mat. 

Lärarwebbinarium 23 september

Häng med på ett lärarwebbinarium där vi berättar hur du kan göra för att komma igång med Min robot-temat och hur det kan kopplas till aktuella lokala eller globala samhällsutmaningar – utifrån vad du har på gång i undervisningen just nu. Under lärarwebbinariet visar vår pedagog hur du kan använda skolmaterialet och du får prova på några av våra datalogiska lekar och idéövningar.

Här kan du se tidigare sänt lärarwebbinarium där vi gästas av Nils från Furhat Robotics och Jonas från Stockholms Stads Utbildningsförvaltning som tillsammans drivit ett projekt med robotar som lärarassistenter. Vår pedagog visar materialet Min robot och berättar om tävlingen.

Livehack — Min robot

Den 23 & 25 september erbjuder vi livehack online för er som vill komma igång! Vår pedagog Jessica kommer under hacket gå igenom Scratch-uppgiften "Min robot" steg för steg tillsammans med en av våra programmerande volontärer. Hela klassen kan delta - ta fram datorerna och visa livesändningen på storbild i klassrummet så sköter vi resten. Eleverna får även direkt support av oss via chatt. Läs mer och anmäl er här!

Viktiga datum

Vinster

Vinnande skolklasser utses av en jury utifrån de regler och kriterier som anges här och annonseras den 11 december. Läraren till de vinnande klasserna kommer att kontaktas per mejl och de vinnande projekten kommer att presenteras här på Kodboken.se samt på vår Facebook-sida.

Vinster

1:a pris:

2-4:e pris:

Stort tack till: