Tävla med din skolklass

Var med i Kodutmaningens skoltävling för årskurs 4-6 och vinn spännande priser till hela klassen!

Skoltävlingen är för skolklasser som under höstterminen 2021 går i årskurs 4-6. 

Temat för utmaningen är robotar och AI (artificiell intelligens) som kan hjälpa oss människor med utmaningar under en pandemi, t ex i skolan, i mataffären, på sjukhus eller äldreboenden.

Hur kan en robot eller AI-tjänst hjälpa elever som studerar hemifrån? Kan vi använda robotar som sällskap till de äldre som inte får träffa anhöriga när äldreboenden har besöksförbud? Kan robotar hjälpa oss att handla när vi inte kan gå till affären?

Lektioner med Kodboken

Ni behöver inte ha förkunskaper inom programmering eller Scratch för att delta. Som stöd finns Kodbokens lektionmaterial Min robot med uppgifter för att komma på idéer, designa och programmera i Scratch. 

Lektionsmaterialet är kopplat till läroplanen och här hittar du diskussionsfrågor för temat "I pandemins spår", förslag på situtationer och målgrupper som eleverna kan fundera över, samt tips på hur ni kan jobba med designprocessen steg för steg från idé till digital prototyp i Scratch.

Skolklasser som anmäler sig till Kodutmaningen erbjuds även att boka in digitala möten med coacher, studenter från Chalmers och yrkesverksamma volontärer från IT-branschen, som stöttar eleverna i att ta fram egna digitala lösningar från idé till prototyp.

Coachens roll är att lyssna på elevernas idéer och ge dem inspiration och idéer på hur de kan tänka vidare. Under höstterminen kan du boka in ett eller flera digitala möten med klassens coach under lektionstid, där det passar din undervisning.

Vi har ett begränsat antal coacher som vi erbjuder, så först till kvarn gäller och när du har föranmält klassen får du mer information om vad det innebär och hur mötena med coachen går till.

Föranmäl din skolklass senast 15 september

Du som lärare föranmäler dig till Kodutmaningen senast 15 september och får då ange om du vill erbjudas coach till klassen och om du önskar bli inbjuden till lärar- och elevaktiviteter som vi arrangerar under året.

Anmälan är ej bindande på något vis, du kan när som helst avsäga dig din medverkan i tävlingen och till coacherbjudandet. Om du har frågor om skoltävlingen, mejla info@kodcentrum.se. 

Max 5 tävlingsbidrag per klass får skickas in som tävlingsbidrag, vilket görs i ett separat anmälningsformulär senast 15 november (kommer efter sommaren). Som skolklass har ni chans att vinna:

1:a pris:

  • Strawbees STEAM Classroom Kit med valbart Quirkbot eller micro:bit för att skapa egna fantasifulla konstruktioner som kan programmeras. Lektionsmaterial på engelska ingår. 
  • Workshop med imagiLabs som introducerar kreativa lektioner med programmeringsspråket Python i imagiLabs app som är gratis att ladda ned. Lektionsmaterial på svenska ingår.
  • Skolkit med 5 st Makey Makey som ni kan koppla till era Scratchprojekt, från Chalmers skolsamverkan
  • Inbjudan till virtuellt studiebesök hos Furhat Robotics som gör en av världens mest avancerade sociala robotar
  • Inbjudan till virtuellt studiebesök i ABB:s Robotics Experience center för att lära er mer om robotar och AI
  • Boken "Världens robotar" av Clive Gifford från Berghs Förlag
  • Bokserien Hej Ruby av Linda Liukas (3 böcker), från Volante Förlag
  • Bok till dig som är lärare: Ettor och nollors hemliga liv av Marie Bird och Olga Stern, från Volante Förlag

2-5:e pris:

  • 2 st STEAM Starter kit från Strawbees för att skapa egna fantasifulla konstruktioner. Lektionsmaterial på engelska ingår. 
  • Lektionsmaterial från imagiLabs för kreativa lektioner med programmeringsspråket Python. 
  • Inbjudan till virtuellt studiebesök i ABB:s Robotics Experience center för att lära er mer om robotar och AI
  • Boken "Världens robotar" av Clive Gifford från Berghs Förlag
  • Bokserien Hej Ruby av Linda Liukas (3 böcker), från Volante Förlag
  • Bok till dig som är lärare: Ettor och nollors hemliga liv av Marie Bird och Olga Stern, från Volante Förlag

Läs mer om tävlingsregler och kriterier

Sponsor