Tävla med din skolklass

Var med i Kodutmaningens skoltävling för årskurs 4-6 och vinn spännande priser till hela klassen!

Skoltävlingen är för skolklasser som under höstterminen 2021 går i årskurs 4-6. 

Temat för utmaningen är robotar och AI (artificiell intelligens) som kan hjälpa oss människor med utmaningar under en pandemi, t ex i skolan, i mataffären, på sjukhus eller äldreboenden.

Hur kan en robot eller AI-tjänst hjälpa elever som studerar hemifrån? Kan vi använda robotar som sällskap till de äldre som inte får träffa anhöriga när äldreboenden har besöksförbud? Kan robotar hjälpa oss att handla när vi inte kan gå till affären?

Lektioner med Kodboken

Ni behöver inte ha förkunskaper inom programmering eller Scratch för att delta. Som stöd finns Kodbokens lektionmaterial Min robot med uppgifter för att komma på idéer, designa och programmera i Scratch. 

Lektionsmaterialet är kopplat till läroplanen och här hittar du diskussionsfrågor för temat "I pandemins spår", förslag på situationer och målgrupper som eleverna kan fundera över, samt tips på hur ni kan jobba med designprocessen steg för steg från idé till digital prototyp i Scratch.

Skolklasser som föranmält sig till Kodutmaningen innan 15 september har kunnat ta del av vårt erbjudande om att boka in digitala klassmöten med coacher, studenter från Chalmers och yrkesverksamma volontärer från IT-branschen, som stöttar eleverna i att ta fram egna digitala lösningar från idé till prototyp. Coachens roll är att lyssna på elevernas idéer och ge dem inspiration och idéer på hur de kan tänka vidare. Under höstterminen kan du boka in ett eller flera digitala möten med klassens coach under lektionstid, där det passar din undervisning.

OBS: Föranmälan med tillgång till coacher stängde 15 september, men du kan fortfarande anmäla er klass för att delta i Kodutmaningen tävling! Vi kommer då även kunna dela med oss av inspiration och information från Kodcentrum kring tävlingen och materialet under tävlingsperiodens gång fram tills ni skickar in er klass bidrag (max 5 st) senast 15 november.

Skicka in bidrag senast 15 november

Max 5 tävlingsbidrag per klass får skickas in som tävlingsbidrag, vilket görs i separat anmälningsformulär senast 15 november. Som skolklass har ni chans att vinna:

1:a pris:

  • Strawbees STEAM School Kit med micro:bit för att skapa egna fantasifulla konstruktioner som kan programmeras. Lektionsmaterial på engelska ingår. 
  • Workshop med imagiLabs som introducerar kreativa lektioner med programmeringsspråket Python i imagiLabs app som är gratis att ladda ned. Lektionsmaterial på svenska ingår.
  • Skolkit med 5 st Makey Makey som ni kan koppla till era Scratchprojekt, från Chalmers skolsamverkan
  • Inbjudan till virtuellt studiebesök hos Furhat Robotics som gör en av världens mest avancerade sociala robotar
  • Inbjudan till virtuellt studiebesök i ABB:s Robotics Experience center för att lära er mer om robotar och AI
  • Boken "Världens robotar" av Clive Gifford från Berghs Förlag
  • Bokserien Hej Ruby av Linda Liukas (3 böcker), från Volante Förlag
  • Bok till dig som är lärare: Ettor och nollors hemliga liv av Marie Bird och Olga Stern, från Volante Förlag

2-5:e pris:

  • 2 st STEAM Starter kit från Strawbees för att skapa egna fantasifulla konstruktioner. Lektionsmaterial på engelska ingår. 
  • Lektionsmaterial från imagiLabs för kreativa lektioner med programmeringsspråket Python. 
  • Inbjudan till virtuellt studiebesök i ABB:s Robotics Experience center för att lära er mer om robotar och AI
  • Boken "Världens robotar" av Clive Gifford från Berghs Förlag
  • Bokserien Hej Ruby av Linda Liukas (3 böcker), från Volante Förlag
  • Bok till dig som är lärare: Ettor och nollors hemliga liv av Marie Bird och Olga Stern, från Volante Förlag

Läs mer om tävlingsregler och kriterier

Sponsor