Tävlingsregler & kriterier

Tävlingsregler

Allmänna regler för tävlingen:

  1. För att delta i den publika tävlingen ska du vara 9-12 år, alltså född mellan 2009-2012. För skolklasser gäller att eleverna går i årskurs 4-6 under höstterminen 2021.

  2. För att delta skapar ni era robotar i Scratch och delar Scratchprojekt med oss genom tävlingsformuläret.

    Observera att projektet behöver vara delat i Scratch för att vi ska kunna se det.
    För att kunna dela projektet behöver det vara skapat från ett verifierat Scratchkonto. Verifiera genom att klicka på den oranga knappen i mejlet som du fick när du skapade kontot.

    När kontot är verifierat finns en orange knapp som heter "Dela" när du är inne i projektets redigeringsläge. Dela projektet genom att trycka på knappen. Se video.



  3. Bilder och ljud till tävlingsbidragen får bara vara från Scratch eller skapade själva. Ni får inte använda bilder eller ljud nedladdade från nätet, på grund av upphovsrättsliga skäl.

  4. För att delta i tävlingen ska Scratchprojektet innehålla en beskrivning av roboten i "Instruktioner" på projektsidan i Scratch. Beskrivningen ska innefatta:
    - r
    obotens namn
    - vad den kan hjälpa till med och hur det kopplar till utmaningar under en pandemi
    - hur den är tänkt att fungera

Instruktioner på projektsidan i Scratch

Särskilda regler för skoltävlingen

  1. Klassen som deltar ska gå i årskurs 4-6 under höstterminen 2021.
  2. Det är klassen som helhet som deltar i tävlingen, inte enskilda elever. 
  3. Ni kan skicka in max 5 bidrag per klass. Jobba gärna i mindre grupper med att ta fram idéer och programmera i Scratch.

Juryns kriterier

Kodutmaningen avgörs av en jury som består av personer som jobbar med eller studerar inom robotik och AI. Dessa kriterier kommer juryn att titta på när de utser vinnande bidrag i tävlingen.

Tävlingsbidraget ska:

  • Vara nytänkande. 
  • Lösa en utmaning som har att göra med hur det är att leva under en pandemi.
  • Vara programmerad i Scratch så att det går att se hur roboten är tänkt att fungera.
  • Innehålla en beskrivning av roboten i "Instruktioner" på projektsidan i Scratch. Beskrivningen ska innefatta robotens namn, vad den kan hjälpa till med och hur det kopplar till utmaningar under en pandemi, samt hur den är tänkt att fungera.