Länktips för att komma igång

Här finns tips på material som tagits fram runt om i landet och som du kan använda för att komma igång med kod!

Om du vill ha fler tips på spel, appar och program, webbkurser, TV-program och poddar så gå till våra sidor för att Utforska vidare

Lekar och uppgifter

  • Skellefteå kommun - vår samarbetskommun Skellefteå har tagit fram lektionsmaterial för årskurs F-6 med uppgifter för olika programmeringsspråk och hårdvaror. Material för 7-9 är under arbete.
  • Kodlabbet - Universeums uppgifter kring datalogiskt tänkande och kodning.
  • Geek Girl Mini - aktivitetsbank med digitala och datorfria övningar från projektet Geek Girl Mini som drivs av Karin Nygårds och Marie Gustavsson Friberger.
  • Makerskola - kunskapsbank från projektet Makerspace i skolan som leds av Carl Heath och RISE tillsammans med flera skolhuvudmän, högskolor, företag och forskningsinstitut.
  • Skapa.how - aktivitetsbank från projektet Skaepiedidh med uppgifter för olika programmeringsspråk coh makerprojekt. 
  • Kodknäck - Årstaskolans elevuppgifter med exempelvis Bee-Bot, Scratch och Scratch Jr. 
  • Koda.nu/ - Webbsida för boken Programmering för högstadiet av Mikael Tylmad och Pontus Walck, med övningar i Javascript. 
  • Teacherhack - Tips på lektioner från projektet som drivits av Karin Nygårds och Terese Raymond. 
  • Databävern - Tävling och övningsuppgifter i datalogiskt tänkande, ett samarbetsprojekt mellan olika universitet (KTH, Linköping universitet, Lunds universitet, Uppsala universitet och Åbo Akademi) och Forsmarks skola. 
  • Curly Bracket - har datalogiska övningar på webbsidan som hör till böckerna av Johan Wendt och Tor Moström. 
  • Hej Ruby - har flera datorfria lekar och övningar kopplade till böckerna av Linda Liukas.  illustrerade barnböcker med problemlösande uppgifter av Linda Liukas. 
  • Kojouppgifter från Linköpings tekniska högskola - uppgifter för programmeringsspråket Kojo och handledning för hur du använder det.

Introduktion till Scratch

Handledningar

Lästips för barn

  • Bygg ditt eget dataspel!, en instruerande bok av Måns Jonasson.
  • Koda bus och dataspel!, en instruerande bok av Måns Jonasson.
  • Programmera med Scratch Jr, en instruerande bok av Marina Umaschi Bers och Mitchel Resnick. 
  • Curly Bracket, serieromaner med problemlösande uppgifter av Johan Wendt och Tor Moström. Finns i två delar: "Den gömda koden" och "Corpuratus hemlighet". Finns även tillhörande webbsida.
  • Hej Ruby, illustrerade barnböcker med problemlösande uppgifter av Linda Liukas. Finns två delar: "Äventyr i datorernas magiska land" samt "Och datorns hemliga språk".  Finns även tillhörande webbsida och lärarhandledning.
  • Project Prep - lanseringen av en modeapp, en ungdomsroman om entreprenörskap, teknik och programmering med tips på hur du själv tar dina idéer vidare, av Niki Smit och efter en idé av entreprenören Janneke Niessen.
  • Så funkar Internet, en förklarande bok av Karin Nygårds.

Lästips för vuxna

Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se