Simone Giertz löser vardagsproblem

På Youtube sprids klippen där en väckarklocka med vevande plasthand hjälper robotskaparen Simone att vakna ordentligt och där hon matas frukost av en  robotarm som försöker hälla upp mjölk och flingor.

Simone Giertz använder programmering för att försöka lösa vardagsproblem som att vara säker på att vakna i tid på morgonen, slippa borsta tänderna själv eller hur hon kan bli matad frukost av en robot.

Hon vet också att det krävs en hel del misslyckanden för att till slut lyckas förverkliga sina idéer. Därför bygger hon prototyper, testmodeller, och lägger upp försöken som YouTube-klipp. Simone kallar sig för "Queen of Shitty Robots" - för hur bra funkar robotarna egentligen?

Väckarklockan består av en analog alarmklocka som är kopplad till en programmerad Arduino som i sin tur kontrollerar ett relä som slår av och på motorn med plastarmen. Den är programmerad med ett villkor som säger att om (if) alarmet går på klockan, då ska motorn till plastarmen gå igång:

if(alarmClockIsOn){
digitalWrite(relayPin, HIGH);
}

Tandborsthjälmen är en robotarm fastsatt på en skateboard-hjälm. För att få den att röra sig har Simone skrivit kommandon till servo-motorerna som får robotarmen att röra sig. Fram och tillbaka-rörelsen när tandborsthjälmen borstar hennes tänder är en for-loop som talar om hur länge den ska borsta:

 for(int i = 0; i<10; i++){
    servo[2].write(60);
    delay(200);
    servo[2].write(120);
    delay(200);
 }

Frukostmaskinen har en speciell robotarm med ett så kallat “learning mode”, det vill säga ett friläge där du kan röra robotarmen så som du vill att den ska röra sig, sedan sparar robotarmen den sekvensen och spelar upp när du vill. Du behöver alltså inte skriva koden själv för en sådan robotarm.


Simone Giertz

Simone Giertz skapar projekt för att inspirera andra att lära sig om programmering och elektronik. Hon har blivit känd världen över för sina Youtube-klipp där hon testar sina prototyper med mer eller mindre lyckat resultat. Simone blev själv intresserad av programmering när hon hade en idé till en produkt och blev frustrerad över att hon inte kunde programmera den själv. 

Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se