Koduppdraget Berättelser

Hur ser din hjälte ut och vilka förmågor, styrkor eller svagheter har den? Här får du inspiration från spelutvecklarna på Paradox Interactive och ett uppdrag att skapa din egen hjälte!

I filmen ovan möter du tre personer med olika yrkesroller på det svenska spelföretaget Paradox Interactive.  Rufus Tronde är Content Designer och den som skapar berättelserna i ett spel. Carlos Lundhall är 3D Artist och den som bestämmer och ritar karaktärerna till spelet. Mehrnaz Amanat Bari är programmerare och knyter ihop den röda tråden. Som programmerare skapar hon logiken kring vad du som spelare kan göra i spelet, exempelvis hur din karaktär rör sig, beter sig och vilka val den kan göra.

Berättelsen kring hjältarna

En karaktär eller hjälte befinner sig i en berättelse och en plats eller värld där den rör sig och agerar. Det kan vara precis vart som helst, verkligt eller ren fantasi. Kring hjälten finns ofta andra människor, varelser eller objekt som kan hjälpa eller hindra hjälten och vad den kan göra i världen. Ibland är en hjälte inte ensam, utan en hel grupp tillsammans.

Paradox Interactive producerar och ger ut många olika dataspel, många utspelar sig under en historisk period, men de gör även Stellaris som utspelar sig i rymden och går ut på att hitta beboeliga planeter att kolonisera eller andra civilisationer att erövra, antingen genom diplomati där alla kommer överens eller genom att härska och styra mot den andras vilja. Som spelare väljer du en utomjordisk art och bestämmer om den är ond eller god. Så här ser en av Stellaris arter ut:

03 Alien Finished02 Alien Progression

© 2017 Paradox Interactive AB. All rights reserved. 

Uppdraget: "Min hjälte"

I filmen ovan fick du ett uppdrag att hitta på din egen hjälte och göra en digital berättelse! 
Följ de tre stegen nedan och låt fantasin flöda! Lycka till!

1. Rita och beskriv din egen hjälte

  • Rita din hjälte på ett papper - hur ser den ut?
  • Ge din hjälte ett namn och beskriv dess styrkor och svagheter. Skriv gärna en kort mening om vad det är för en hjälte du skapat. Ta hjälp av en kompis eller vuxen om du behöver.

2. Skapa berättelsens röda tråd

Nu ska du skapa själva berättelsen som din hjälte ska röra sig i - med dess röda tråd. Då kan det vara bra att svara på frågorna VEM?, VAR?, VAD?, HUR?, MÅL? för din berättelse.

  • VEM är din hjälte?
  • VAR din hjälte befinner sig (vart berättelsen utspelar sig)?
  • VAD är motståndaren eller hindret för din hjälte att övervinna?
  • HUR din hjälte kan ta sig förbi motståndaren eller hindret för att komma mot sitt mål?
  • MÅL för hjälten i berättelsen?

Exempel berättelse En röd tråd

I bilden ovan ser du ett exempel på en röd tråd om en berättelse med en Superhamster som hjälte.

3. Skapa en berättelse med din hjälte i Scratch

Nu kan du skapa din berättelse i ett Scratch-projekt. Ge den röda tråden liv och rörelse.

Exempelbild Scratchprojekt Min Hjälte

Klicka här för att öppna en instruktion för exempelprojektet "Min Hjälte" för Scratch. Använd instruktionen som grund och anpassa så den ser ut som din egen tänkta berättelse och dina figurer. Öppna verktyget Scratch och börja koda.

Tips: Du kan rita din hjälte, motståndare, bakgrunder eller saker du vill ha med i din berättelse och scanna eller fotografera dem, spara till din dator och ladda upp i Scratch. Även lägga till musik och spela in röster.

Fördjupning

Vill du fördjupa dig ytterligare kan du planera berättelsens flöde. Kanske du vill du skapa ett spel och planera dess speldynamik? Klicka här för att läsa mer om hur du kan utveckla speldynamiken.