Julkort

Svårighetsgrad:

Här får du göra ett digitalt julkort som du kan skicka till någon du vill hälsa God Jul till. Det är interaktivt så att mottagaren av kortet kan skriva in sitt namn och bli personligt julfirad med fest, musik och julklappar! Kortets tema går att ändra om du vill göra födelsedagskort eller annat. Ett mål med uppgiften är att du skall lära dig att använda meddelanden och funktioner. Här kan du se ett exempelprojekt på ett julkort: https://scratch.mit.edu/projects/266913274/

image alt text

Bläddra dig fram genom denna guide, steg för steg. Öppna även verktyget Scratch på sajten www.scratch.mit.edu där du kodar och skapar själva spelet utifrån Kodbokens instruktioner.

Då börjar vi koda!

1: Välja sprajtar och bakgrund

Först behöver du en vintrig bakgrund och några juliga sprajtar som figurer!

  1. Tryck på Skapa på Scratch startsida för ett skapa ett nytt projekt.

  2. Lägg till en bakgrund, till exempel Natur > Winter.

  3. Klipp bort sprajten katten genom att klicka en gång på saxen högst upp och sen en gång på katten, så förvinner den.

  4. Välj en ny sprajt som huvudkaraktär i ditt julkort. Vi har valt en pingvin med tomteluva Djur > Penguin3, men du kan välja vad du vill såklart.

  5. Lägg in två till sprajtar som ska dansa på var sin sida om pingvinen. Till exempel Saker > Tree-lights och Djur > Bear1. Lägg alla tre sprajtar bredvid varandra på scenen med utrymme för att dansa.

Nu har du dansare och bakgrund till festen. Nästa steg är att få julkortet att:

  • Fråga mottagaren : Vad heter du?

  • Spela upp musik

  • Få alla sprajtar att dansa på sitt eget sätt

  • Säga God Jul till mottagaren av kortet

2: Fråga efter mottagarens namn

Vi börjar med första steget! Du ska få pingvinen (eller den sprajt du bytt ut till) att fråga vad kortets mottagare heter.

  1. Välj pingvinens sprajt och skapa ett skript till den som säger:
  • Startar när START-flaggan klickas på.

  • Välj KÄNNA AV: "Fråga ___ och vänta" och skriv in "Vad heter du?".

image alt text

När du har skrivit in ett namn i rutan, tryck på Enter. Du kommer att förstå senare vad namnet ska användas till!

Testa ditt projekt! Klicka på START. Frågar pingvinen "Vad heter du?"? Kan du skriva ett svar på frågan i rutan?

3: Pingvinen kan dansa!

Nu vill du ge pingvinen några dansrörelser till musik.

  1. Gå till fliken LJUD och välj t ex ljudet Musikloopar > Eggs från biblioteket. Prova att spela genom att trycka på play knappen!

image alt text

Tips: Om du inte hör någonting så kanske du har stängt av ljudet eller har hörlurar inkopplade, fråga någon vuxen om hjälp om du inte kan sätta på ljudet!

  1. Gå till fliken SKRIPT och ändra skriptet som du skapade i uppgift 2. Det ska nu:
  • Starta när START-flaggan klickas på

  • Fråga "Vad heter du?" och vänta på svar

  • Skicka meddelandet "Festa"

  • Spela ljudet Eggs tills det har spelats färdigt

image alt text

Meddelandet "Festa" kommer att bli viktigt om en stund. Kan du lista ut varför?

  1. Skapa nu ett nytt skript till pingvinen som ska:
  • Starta när det tar emot meddelandet "Festa"

  • För alltid:

    • Byta till nästa klädsel

    • Vänta 0.25 sekunder

image alt text

Testa ditt projekt! Spelas ljudet efter att du har skrivit in ett namn? Dansar pingvinen lagom fort eller går det för snabbt eller långsamt? Testa att byta ut hur länge den ska vänta mellan klädselbyte.

Tips: Saknar din sprajt olika klädslar. Då kan du skapa nya klädslar enklast såhär - och få din sprajt att dansa twist!

Klicka på din sprajt och gå till fliken KLÄDSLAR.

  1. Kopiera Costume1 med stämpeln, så att du har två likadana klädslar.

image alt text

  1. Välj kopian som nu heter costume2 och klicka på knappen för att "vända vänster-höger" som du hittar i övre, högra hörnet.

image alt text

Nu har du två klädslar som du kan animera för att skapa en dans.

4: Festens slut

Som du kan se så slutar inte pingvinen att dansa fast att melodin är slut. Det kan du fixa med ett nytt meddelande som berättar att festen är slut, så att pingvinen kan säga "GOd JUL" och sluta dansa.

  1. Gör så att skriptet du gjorde i steg 1 skickar ut meddelande "FESTEN SLUT" efter att ljudet Eggs har spelats.

  2. Skapa ett nytt skript för pingvinen som ska:

  • Starta när det tar emot meddelande "FESTEN SLUT"

  • Stoppa alla andra skript i sprajt

  • Säga "GOD JUL" och namnet du skrev in i början i 2 sekunder!

Exempel: "GOD JUL Jasmine". Men tänk på att du ska kunna skriva in olika namn och ändå få ett personligt grattis!

image alt text

Testa ditt projekt! Slutar Pingvinen att dansa när melodin är slut? Säger pingvinen "GOD JUL …" och det namn som du skrev in när kortet frågade "Vad heter du?" i början?

Tips: Om den säger orden ihop så lägg till ett mellanslag efter "GOD JUL" i skriptet!

5: Alla ska dansa!

Nu vill vi att de två andra sprajtarna ska dansa också! Du ska få bestämma vad de gör när festen börjar och när festen slutar. Du kommer att få se varför skicka och ta emot meddelande är så bra att ha. Det kallas för en FUNKTION och är en del av programmet som kan anropas flera gånger och från flera olika skript i programmet.

  1. Först måste du se till så att dina sprajtar har flera klädslar att byta mellan. Om de inte redan har olika klädslar som du vill använda, kan du göra på samma sätt som du gjorde med pingvinen.

  2. Nu ska du skapa två skript för vardera sprajt. Gör skriptet för en sprajt och kopiera sedan till den andra. Bestäm själv vad som händer när de tar emot meddelanden "FESTA" och "FESTEN SLUT".

image alt text

Tips: Titta på hur du gjorde skripten för pingvinen om du inte kommer ihåg!

Testa ditt projekt! Dansar alla sprajtar nu? Dansar de i rätt hastighet? Testa att ändra antalet sekunder som de väntar innan byte av klädsel.

6: Julstämning och julklappar

Du har dansare och musik, men det är inget riktigt julfirande utan en julklapp! Julklappen ska få dyka upp i slutet av animationen. Du kan också skapa julstämning genom att exempelvis byta färg på scenen i takt med musiken eller lägga in julmusik.

  1. Börja med julklappen. Lägg till sprajten Semester > Gift från biblioteket och ställ på scenen.

  2. Skapa ett skript för julklappen som säger att den ska gömma sig när START klickas på, och ett skript som säger att den ska visa sig när den tar emot meddelandet "FESTEN SLUT".

image alt text

  1. Nu när vi har gjort en julklapp så ska vi se till att scenen blir mer julpyntad genom att se till att scenen ändrar färg. Klicka på SCEN och gå till skript-fliken. Skapa ett skript för när scenen tar emot meddelandet "FESTA" och ett för "FESTEN SLUT".

  2. Skriptet för "FESTA" ska använda en LOOP som gör att scenen för alltid ska:

  • Ändra färg effekten med 25

  • Vänta 2 sekunder

  1. Skriptet för "FESTEN SLUT" ska:
  • Stoppa alla andra skript i sprajt

image alt text

Testa ditt projekt! Kommer det upp en julklapp när pingvinen säger "GOD JUL …"? Ändrar scenen färg? Slutar den ändra färg när melodin är slut?

Färdig!

Grattis, nu har du gjort klart uppgiften.

Glöm inte att spara ditt projekt! Döp det gärna till uppgiftens namn så att du enkelt kan hitta den igen.

Testa ditt projekt
Visa gärna någon det som du har gjort och låt dem testa. Tryck på DELA för att andra ska kunna hitta spelet på Scratch. Gå ut till projektsidan och låt någon annan testa spelet!

Utmaning

Har du tid över? Här kommer en utmaning för dig som vill fortsätta.

Unika sprajtar

Kan du ändra i skripten för dina sprajtar så att de blir mer olika och roliga? Testa till exempel att:

  • Ändra färgeffekt under dansen

  • Ändra storlek på sprajten

  • Lägg till rotation så att de vrider på sig

  • Ändra hur fort dom dansar

Kan du hitta fler sätt att göra dom mer unika?

Frågeställningar

  • Hur är denna uppgift en berättelse?

  • Vad för block kan du använda för att få spelaren att ge ett svar på en fråga?

  • Vad är ett meddelande?

  • Vad kan du använda ett meddelande till?

Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se
Föreslå förbättring av sidan direkt Gå till sidan på Github!