Koduppdraget Musik

Hur vill du lyssna på musik i framtiden? Ska musikspelaren kunna anpassa låtvalet till något som en sensor kan känna av, till exempel hur snabbt du rör dig eller om det är natt eller dag?

Har du någon favoritpryl som kan spela din favoritmusik? Hur ska den fungera och hur ska den se ut? Det kan vara ett par musikspelande skor, en mössa eller något helt annat – det är din fantasi som styr!

Uppdraget: Framtidens musikspelare

Scratchprojekt Framtidens Musikspelare

Ditt uppdrag går ut på att ta fram en prototyp till din framtida musikspelare, som kan spela musik från streamingtjänster på Internet och som med hjälp av sensorer och annan smart teknik kan känna av saker om dig eller din omvärld och anpassa musiken utifrån det.

Här hittar du uppgiften i Scratch för Framtidens musikspelare.
En längre intervju med Martin Lorentzon kan du titta på här.

Hur lyssnar vi på musik idag?

Förr i tiden hade vi grammofoner, cd-spelare och mp3-spelare, men nu streamar många musik över Internet vilket gör att du kan lyssna på nästan vad som helst och var du än är. Dessutom blir programmen som spelar musik smartare och du kan koppla på sensorer som gör att musikspelaren känner av saker i sin omvärld och kan anpassa musiken efter det.

Martin Lorentzon grundade Spotify tillsammans med Daniel Ek år 2006. De kom på idén att skapa en tjänst där du kan lyssna på musik digitalt över internet, utan att behöva ladda ner musiken till din dator, och där skivbolagen och låtskrivarna skulle få betalt för att musiken spelades. 

Idag används streamingtjänsten Spotify av över 100 miljoner människor. Den har sedan starten utvecklats med funktioner som att du kan göra spellistor och dela din musik med andra. Du kan även få tips om vilken musik du kan lyssna på om du till exempel joggar eller om du har svårt för att somna.

Nyfiken på att veta mer om hur musikspelare fungerade förr? Läs mer här.

Musikspelare i framtiden?

Vem vet hur tjänster som Spotify kommer att fungera i framtiden, och hur musikspelarna vi använder kommer att se ut. Med samma hastighet som datorer och nätverk utvecklas, kan möjligheterna för hur vi lyssnar på musik förändras.

”Smarta” prylar, eller Internet of Things (IoT), handlar om föremål som genom en dator är uppkopplade till Internet så väl som till sensorer som registrerar omvärlden. En ”smart musikspelare” skulle vara uppkopplad mot en streamingtjänst på Internet och till exempel ändra musikvalet beroende på något som sensorn mäter.

Framtidens musikspelare kan vara kläder eller accessoarer som du har på dig (”wearables”) och som känner av om du är stressad eller lugn, eller smarta träningsredskap som mäter din puls eller hastighet när du rör dig. Förutom att höra musiken kanske du även känner den genom nya material som leder informationen i dina kläder eller stolen som du sitter i.

Hur du som lyssnar interagerar med musiken och själv kan påverka hur musiken låter, är också något som förändras. Musik kan även användas när vi planerar våra städer och samhällen, inte bara i affärer som använder musik för att få oss att shoppa mer, utan även för att göra platser mer tillgängliga eller upplevas trevligare, som till exempel på övergångsställen för att markera grön eller röd gubbe för synskadade personer.

Hur vill du spela musik i framtiden?

I UR:s tv-serie "Programmera mera" får deltagarna spela på bananer med hjälp av Makey Makey och en synth programmerad i Scratch.

Här kan du se alla avsnitt av Programmera mera på UR:s hemsida!