Skapa musik

Skapa musik med kod

Allt mer musik styrs av algoritmer, både hur du lyssnar på musik och hur du kan skapa egen. Hur påverkar kod musikskapande och hur kommer vi att lyssna på musik i framtiden?

Skapa digital musik

När du skapar musik digitalt använder du kod, även om du inte alltid märker det själv. Du kanske använder en synth eller ett musikprogram i din dator. När du väljer hur musiken ska låta, genom att trycka på en knapp eller ändra en inställning, så har någon programmerat vad datorn ska göra. Du styr musiken med kod!

Du kan till exempel styra saker som tempo och volym med kod. Loopar är användbart när du ska programmera musik. Istället för att spela in långa melodier eller sjunga samma refräng flera gånger, kan du använda korta ljudklipp som du sätter ihop med loopar för att repetera dem.

Många använder andras musik till att göra remixer, det vill säga nya låtar som är uppbyggda av korta ljudklipp, samplingar, från andras låtar. Kom ihåg att fråga om lov innan du samplar någon annans musik!

Scratch kan du använda musikloopar, beats, röster och toner för att skapa egen musik. Det finns ljud att välja ur Scratch eget bibliotek och du kan själv spela in sång eller andra ljud för att använda i programmet.

Sonic Pi är ett programmeringsspråk som är utvecklat just för att skapa musik. Här skriver du kod för att välja toner, beats och synthljud och sätta ihop det till egna låtar.

Lyssna på digital musik

Förr i tiden hade vi grammofoner, cd-spelare och mp3-spelare, men nu streamar många musik över Internet vilket gör att du kan lyssna på nästan vad som helst och var du än är. 

Vem vet hur streamingtjänster som Spotify kommer att fungera i framtiden, och hur musikspelarna vi använder kommer att se ut. Med samma hastighet som datorer och nätverk utvecklas, kan möjligheterna för hur vi lyssnar på musik förändras.

När vi programmerar musik kan den bli interaktiv, alltså att musiken kan styras av den som lyssnar eller något som händer i omgivningen. Du kan till exempel koppla musikspelaren till sensorer som känner av hur du mår, hur vädret är eller något annat – och låta det påverka musiken du lyssnar på. Eller så kopplar du musikspelaren till något i omgivningen, till exempel ett övergångsställe för att spela olika musik beroende på om du ska stå stilla eller om du får gå över gatan.

Källor och exempel

Hur vill du lyssna på musik i framtiden?

Martin Lorentzon, grundare av Spotify, har ett uppdrag till dig som du kan programmera i Scratch: 

Här hittar du uppgiften i Scratch för Framtidens musikspelare.
En längre film med Martin Lorentzon kan du titta på här

Hur vill du spela på musik i framtiden?

I UR:s tv-serie "Programmera mera" får deltagarna spela på bananer med hjälp av mikrokontrollen Makey Makey och en programmerad synth. 

Här hittar du uppgiften i Scratch för att skapa din egen Fantasisynth och sedan utveckla den om du vill kunna spela Fantasisynth med Makey Makey
Här kan du se alla avsnitt av Programmera mera på UR:s hemsida!

Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se