Koduppdraget Spel

Vem är din spelhjälte ut och vilka förmågor, styrkor eller svagheter har den? Möt spelutvecklarna på Paradox Interactive och få i uppdrag att skapa din egen hjälte och berättelse till ett spel.

I filmen ovan möter du tre personer med olika yrkesroller på det svenska spelföretaget Paradox Interactive.  Rufus Tronde är Content Designer och den som skapar berättelserna i ett spel. Carlos Lundhall är 3D Artist och den som bestämmer och ritar karaktärerna till spelet. Mehrnaz Amanat Bari är programmerare och knyter ihop den röda tråden. Som programmerare skapar hon logiken kring vad du som spelare kan göra i spelet, exempelvis hur din karaktär rör sig, beter sig och vilka val den kan göra.

Berättelsen kring hjältarna

En karaktär eller hjälte befinner sig i en berättelse och en plats eller värld där den rör sig och agerar. Det kan vara precis vart som helst, verkligt eller ren fantasi. Kring hjälten finns ofta andra människor, varelser eller objekt som kan hjälpa eller hindra hjälten och vad den kan göra i världen. Ibland är en hjälte inte ensam, utan en hel grupp tillsammans.

Paradox Interactive producerar och ger ut många olika dataspel, många utspelar sig under en historisk period, men de gör även Stellaris som utspelar sig i rymden och går ut på att hitta beboeliga planeter att kolonisera eller andra civilisationer att erövra, antingen genom diplomati där alla kommer överens eller genom att härska och styra mot den andras vilja. Som spelare väljer du en utomjordisk art och bestämmer om den är ond eller god. Så här ser en av Stellaris arter ut:

03 Alien Finished02 Alien Progression

© 2017 Paradox Interactive AB. All rights reserved. 

Uppdraget: "Min spelidé"

I filmen ovan fick du ett uppdrag att hitta på din egen hjälte och en egen spelidé!
Följ de tre stegen nedan och låt fantasin flöda - lycka till!

1. Skapa spelets röda tråd

Nu ska du skapa själva berättelsen till ditt spel - dess röda tråd. Använd den här interaktiva mallen och svara på frågorna:

  • VEM är din hjälte?
  • VAR din hjälte befinner sig (vart berättelsen utspelar sig)?
  • VAD är motståndaren eller hindret för din hjälte att övervinna?
  • HUR din hjälte kan ta sig förbi motståndaren eller hindret för att komma mot sitt mål?
  • MÅL för hjälten i berättelsen?

Exempel berättelse En röd tråd

I bilden ovan ser du ett exempel på en röd tråd om en berättelse med en Superhamster som hjälte.

2. Rita och beskriv din egen hjälte

  • Rita din hjälte på ett papper - hur ser den ut? Du kan även hitta en sprajt i Scratch som du tycker passar som din hjälte!
  • Ge din hjälte ett namn och beskriv dess styrkor och svagheter. Skriv gärna en kort mening om vad det är för en hjälte du skapat. Ta hjälp av en kompis eller vuxen om du behöver.

3. Skapa ett spel i Scratch

Nu är det dags att skapa ditt spel i Scratch! Du kan använda någon av våra speluppgifter som grund, t ex Labyrinten som passar bra för detta uppdrag.

 Öppna verktyget Scratch och börja koda. Använd instruktionen som grund och anpassa den så att det passar din spelidé.

Tips: Du kan rita din hjälte, motståndare, bakgrunder eller saker du vill ha med i ditt spel och skanna eller fotografera dem, spara till din dator och ladda upp i Scratch. Även lägga till musik och spela in röster.