Recension bok: Programmeringsprojekt för barn

Vill du komma igång med programmeringsspråket Python och skapa projekt? Mireya 13 år, som sitter i Kodcentrums advisoryboard, har recenserat boken Programmeringsprojekt för barn - Lär dig programmera Python. Läs vad hon tycker om innehållet.

PROGRAMMERINGSPROJEKT FÖR BARN - LÄR DIG PROGRAMMERA PYTHON

För vilken ålder?  10 och uppåt
Krävs förkunskap?  Nej
På vilket språk?  Svenska
Programmeringsspråk? Python
Betyg
5 av 5

Programmeringsprojekt för barn - lär dig programmera Python är superbra för både nybörjare och dem som har hållit på med Scratch tidigare och folk som vill lära sig mer om Python och annat om programmering. Boken ger tydliga instruktioner om hur man ska göra program med Python men de ger också bra instruktioner hur man laddar ner mjukvara, i det här fallet IDLE som är ett bra program att programmera med Python i.

Hela boken börjar med ett förord som förklarar bra varför programmering behövs men också vart det behövs. Förordet förklarar att vad du än vill bli så är det superbra att kunna programmering. Efter förordet kommer ett kapitel med 4 uppslag där de förklarar t.ex skillnaden på Scratch och Python, vad programmering är, vart Python används i sammanhang som många fler känner till som t.ex Disneys användning av Python för att automatisera upprepade delar av animeringsprocessen. I de 2 nästa uppslag så förklarar de hur man installerar IDLE på både Mac och PC(Windows) och hur man använder IDLE. Till alla texter i dem här uppslagen så är det bilder till som gör boken mycket roligare och spännande att läsa.

I kapitel 2 så gör man sitt första program. Programmet säger ”Hej världen!” Och frågar efter ditt namn, varefter den skriver ut ”Hej” och sedan ditt namn. Kapitlet fortsätter med förklaring av begrepp och man får göra fler program, som t.ex Djurquiz och Lösenordsväljaren. De förklarar hur man fixar vanliga buggar och tips och tricks.

I kapitel 3 får man lära sig mer om Turtle graphics som är ett ritprogram inbyggt i Python. Kapitlet består av flera roliga spel och program där man använder turtle + tips och tricks.

I kapitel 4 och 5 så gör vi lite roligare och utvecklade spel och appar som t.ex nedräknaren där man använder Tkinter, också en modul i Python. Man gör Snap, ett spel för 2 spelare, Hemliga meddelanden och Fråga experten. Jag tycker det är bra att man lär sig om baserna i början och hoppar snabbt in i att skapa! Det blir roligt och jag tror att många fastnar på en gång.

I kapitel 6 så är det en uppslagsdel där du hittar de hela koderna till alla projekt.

Sammanfattningsvis är det här en kul och rolig bok som passar för alla och är väldigt instruerande! Perfekt om man har någon släkting som precis börjat med programmering eller är intresserad.

Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se