Länktips för läsning

Här hittar du tips på böcker och annan läsning som handlar om programmering och digitalt skapande, datalogiskt tänkande och digital kompetens.

För barn och unga

  • Bygg ditt eget dataspel!, en instruerande bok av Måns Jonasson.
  • Koda bus och dataspel!, en instruerande bok av Måns Jonasson.
  • Programmera med Scratch Jr, en instruerande bok av Marina Umaschi Bers och Mitchel Resnick. 
  • Curly Bracket, serieromaner med problemlösande uppgifter av Johan Wendt och Tor Moström. Finns i två delar: "Den gömda koden" och "Corpuratus hemlighet". Finns även tillhörande webbsida.
  • Hej Ruby, illustrerade barnböcker med problemlösande uppgifter av Linda Liukas. Finns två delar: "Äventyr i datorernas magiska land" samt "Och datorns hemliga språk".  Finns även tillhörande webbsida och lärarhandledning.
  • Project Prep - lanseringen av en modeapp, en ungdomsroman om entreprenörskap, teknik och programmering med tips på hur du själv tar dina idéer vidare, av Niki Smit och efter en idé av entreprenören Janneke Niessen.
  • Så funkar Internet, en förklarande bok av Karin Nygårds.
  • Inga och Leo programmerar, illustrerad barnbok med karaktären "Inga ingenjör" av Andrea Pettersson och Malin Yngvesson. Inga med sin vän Leo lär sig programmering i en dansstudio och får en robot att leverera lördagsgodis gång på gång. Boken riktar sig till ålder 5-9 år och är uppföljaren till Inga och Leo löser allt. Finns även pedagogiskt material där unga barn på nybörjarnivå kan programmera i appen Kojo med uppdrag av Inga Ingenjör.

För vuxna

Handledningar för lärare och pedagoger

Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se!