Klura och lek med kod

Här finner ni ett urval av Kodbokens olika kluringar och skärmfria lekar som passar nybörjare som vill leka kring kod.

Ettor och Nollor

Svårighetsgrad 1 av 3

Tidsåtgång: ca. 20-30 minuter

Skriv hemliga meddelanden till din kompis med binär kod.

Tips: Bra introduktionsuppgift som enkelt ger förståelse för kod och det språk datorer kan förstå. Börja gärna med utskriven mall och skapa enkla textmeddelanden. Men man kan även pärla mönster på pärlplattor, halsband och armband med till namn eller skicka hemliga meddelanden med ficklampor som tänds och släcks.

Ettor och NollorEttor och Nollor armband

 

Robotkompis

Svårighetsgrad: 1 av 3

Tidsåtgång: ca. 20-30 minuter

Programmera en robot att lösa en uppgift, där roboten är din kompis.

Tips: En bra introduktionslek även för nybörjare till kod och programmering för att leka kring språket datorer och robotar kan förstå.

Robotkompis lek

 

Robot-Beatbox

Svårighetsgrad: 2 av 3

Tidsåtgång: ca 30-60 minuter

Programmera dina kompisar att bli beatboxande robotar och följa dina instruktioner.

Tips: Låt eleverna utmana varandra och byta instruktioner mellan sig. Visa upp som avslutning.

Robot Beatbox lek

 

Robotdetektiverna

Svårighetsgrad: 1 till 3 (stigande svårighetsgrad)

Tidsåtgång: tio valbara kluringar, ca. 10-30 minuter per kluring

Hjälp robotarna i Nordopolis stad med olika kluriga utmaningar!

Tips: välj kluringar utifrån den svårighetsgrad ni vill ha och tid ni har tillgodo.

Robotdetektiverna lek

Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se