Koda med Scratch

Här nedan finns ett urval av Kodbokens olika uppgifter för programmering i verktyget Scratch.

Välj önskat projekt genom att klicka på bilderna nedan. Öppna verktyget Scratch genom att klicka på katten högst upp till höger på denna sida eller högst upp i de olika instruktionerna på projekten. Du finner även Scratch på www.scratch.mit.edu 

--> Notera att tiden för programmering av uppgifter i Scratch är 1 timme och uppåt, allt beroende på elevernas skaparlusta och förkunskaper. Vi rekommenderar att ni har minst 1 timme tillgodo om ni vill färdigställa uppgifterna enligt dess instruktioner.

Kodboken.se kan du hitta mängder med mer material, och där finns även läroplansanpassat material under Koda i Skolan.

Bug Race - Intro

Svårighetsgrad 1 av 3

Programmera ett enkelt spel för att få en figur att ta sig runt en bana.
(Rekommenderad första uppgift om ni är helt nya till Scratch.)

Bug Race Intro

Imse Vimse Spindel

Svårighetsgrad: 1 av 3

Programmera Imse Vimse Spindel - och sjung med!

Koda Berättelser - Imse Vimse Spindel

Fantasisynth

Svårighetsgrad: 1 av 3

Här kan du skapa en synt av äpplen att spela på.

Fantasisynth Äppelpiano

Födelsedagskort

Svårighetsgrad: 2 av 3

Gör ett digitalt födelsedagskort eller annat vykort som du kan skicka till en kompis!

Interaktivt födelsedagskort

Julkort

Flygande Valen

Svårighetsgrad 2 av 3

En val flyger omkring och äter munkar för att få poäng!

Flygande Valen Scratch

Robotgenerator

Svårighetsgrad 2 av 3

Skapa ett program som slumpar ihop robotdelar!

Robotgenerator Scratch

 

Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se