Uppdraget

Hur vill du lyssna på musik i framtiden? Ska musikspelaren ändra låt beroende på vad du gör eller hur du mår? Har du någon favoritpryl som du önskar kunde spela musik?

Koda i skolan: Framtidens musik baseras på ett uppdrag från Spotify och ni kan börja med att titta på filmen med företagets grundare här nedan.

Att presentera temat

  1. Berätta först kort att eleverna ska få jobba med digitalt musikskapande och att temat är "framtidens musik". De ska få se en film där de kommer att få ett uppdrag från företaget Spotify som gör en streamingtjänst för musik. De kommer att möta en av grundarna, Martin Lorentzon, som presenterar uppdraget.
  2. Visa filmen (nedan) på storskärm.
  3. Förklara uppdraget och hur ert temaarbete kommer att se ut, utifrån din egen lektionsplanering.

Uppdrag från Spotify: Hur vill du lyssna på musik i framtiden?

Förr i tiden hade vi grammofoner, cd-spelare och mp3-spelare, men nu streamar många musik över Internet vilket gör att du kan lyssna på nästan vad som helst och var du än är. Dessutom blir programmen som spelar musik smartare och du kan koppla på sensorer som gör att musikspelaren känner av saker i sin omvärld och kan anpassa musiken efter det.

Martin Lorentzon grundade Spotify tillsammans med Daniel Ek år 2006. De kom på idén att skapa en tjänst där du kan lyssna på musik digitalt över internet, utan att behöva ladda ner musiken till din dator, och där skivbolagen och låtskrivarna skulle få betalt för att musiken spelades. 

Idag används streamingtjänsten Spotify av över 100 miljoner människor. Den har sedan starten utvecklats med funktioner som att du kan göra spellistor och dela din musik med andra. Du kan även få tips om vilken musik du kan lyssna på om du till exempel joggar eller om du har svårt för att somna. 

Vem vet hur tjänster som Spotify kommer att fungera i framtiden, och hur musikspelarna vi använder kommer att se ut. Med samma hastighet som datorer och nätverk utvecklas, kan möjligheterna för hur vi lyssnar på musik förändras. 

Framtidens musikspelare

Uppdraget går ut på att ta fram en prototyp till en framtida musikspelare, som kan spela musik från streamingtjänster på Internet och som med hjälp av sensorer och annan smart teknik kan känna av saker om dig eller din omvärld och anpassa musiken utifrån det.

Hur vill du lyssna på musik i framtiden? Ska musikspelaren kunna anpassa låtvalet till något som en sensor kan känna av, till exempel hur snabbt du rör dig eller om det är natt eller dag?

Har du någon favoritpryl som kan spela din favoritmusik? Hur ska den fungera och hur ska den se ut? Det kan vara ett par musikspelande skor, en mössa eller något helt annat – det är din fantasi som styr!

Här hittar du uppgiften i Scratch för Framtidens musikspelare.
En längre intervju med Martin Lorentzon kan du titta på här

Hur vill du spela på musik i framtiden?

Till uppdraget finns det även en kom igång-uppgift till att programmera i Scratch, där du skapar en fantasisynth så att du kan spela "Blinka lilla stjärna" på den. Om ni har tillgång till mikrokontrollen Makey Makey kan ni sedan låta eleverna spela med frukter eller något annat som leder ström!

I UR:s tv-serie "Programmera mera" får deltagarna spela på bananer med hjälp av Makey Makey och en synth programmerad i Scratch.

Här hittar du uppgiften i Scratch för att skapa din egen Fantasisynth och sedan utveckla den om du vill kunna spela Fantasisynth med Makey Makey.

Här kan du se alla avsnitt av Programmera mera på UR:s hemsida!

Har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla info@kodcentrum.se