Kodutmaningen 2022

Tänk om, en annan värld

Kodutmaningen 2022 är över för i år. Temat i år var Skapa ett hållbart samhälle på Mars. Närmare 1600 elever i årskurs 4 – 6 deltog i årets upplaga.

Elevernas uppdrag är att skapa ett inkluderande och hållbart samhälle på Mars kopplat till de globala målen och mänskliga rättigheter, samt programmera en robot i Scratch som eleverna tycker behövs i det framtida samhället. Den hållbara samhället ska presenteras i ett digitalt format, det behöver dock inte vara digitalt från början. Man kan bygga sitt samhälle i lego, papier-maché, Power Point eller Minecraft. Skapar ni ett icke digitalt bidrag kan ni filma eller fota det och skicka in det digitalt till oss. Det viktiga är pitchen och tanken bakom skapelsen.

Lärarstöd

Lärare stöttas under perioden med webbinarium där vi introducerar dem till uppgifterna samt programmering i Scratch och Minecraft i skolmiljö.

Vill du vara med på nästa års Kodutmaning eller andra aktiviteter? Håll utkik i vårt kalendarium!

Vinnare och finalister 2022

Barsebäck Montessori

Årets vinnare av Kodutmaningen är Barsebäck Montessori och deras bidrag "Vårt samhälle på Mars".

Ett ambitiöst bidrag som prickat av flera globala mål, byggt ett genomtänkt samhälle och programmerat en räddningstjänstrobot.

Häng med till Mars! Kolla in deras och finalisterna Vittra Smaragd och Toråsskolans pitchvideor!

Vinnare - Barsebäck Montessori

Finalist - Vittra Smaragd

Finalist - Toråsskolan

Så här deltar du i Kodutmaningen

Här hittar du som har anmält din klass till Kodutmaningen all information du behöver.

Prisutdelning

9 december hålls prisutdelningen efter att vinnaren har utsetts av juryn, enligt kriterierna för vad Kodcentrum vill se i bidragen. 

Vår eminenta jury består av:

  • Nexer Group: Beatrice Silow – kommunikations- och kulturchef

  • Rymdstyrelsen: Tobias Edman – Innovation och samhällsnytta

  • Chalmers: Dorotea Blank – Kommunikationsavdelningen Chalmers

  • Digitalidag: Lina Cronquist – projektledare

  • Microsoft: Stephen Reid – Game-Based Learning Lead WW

  • Microsoft: Therése Treutiger – Director Global Partner Solutions & Innovation

  • Ericsson: Anders Österlund – Head of Employer Branding and People Experience

  • ABB: Eliane Morad – Communication and Content Manager

Webbinarium med Tobias Edman, Rymdstyrelsen  

Tobias Edman, Ansvarig handläggare för Innovation och samhällsnytta på Rymdstyrelsen 

Tobias jobbar med hur vi kan använda data som samlats in i rymden, om jorden, på ett bättre sätt. Det kan handla om att mäta hur tjock isen är så att fartyg slipper åka igenom den, att hitta skadad skog som måste avverkas eller hitta och skydda områden där skogen avverkas utan lov. Vi är dagligen beroende av information från rymden. När mobiltelefonen talar om var du är så är det en satellit som har hjälpt till och när du tar med dig regnkläder för att det skall regna i eftermiddag så har satelliter tagit bilder på regnmolnen. Det och mycket mer handlar Tobias arbete om. Fokus är hela tiden för att vi skall få så stor nytta som möjligt och att nå de globala hållbarhetsmålen.

Webbinarium med Fredrik Löfgren om AI och robotar  

Fredrik har sedan barnsben haft ett brinnande intresse för robotar och teknik. Idag har han gjort sin dröm till verklighet - att bygga och programmera framtidens robotar. 

Robotar med empati, social kompetens och en bra mycket högre intelligens än människans? Det låter kanske lite läskigt, men enligt robotutvecklaren Fredrik Löfgren är det både realistiskt och en positiv utveckling! Fredrik Löfgren berättar hur långt människan redan har kommit med robotiken och målar upp en bild av hur framtidens stora robotisering kommer att te sig.  

Var beredd på att få ett helt annat perspektiv på artificiell intelligens och dess möjligheter. Fredrik tar dig med på ett äventyr in i framtiden, fylld med robotar som kan komma att överträffa människans intelligens och kunskap. Och vem vet vart det slutar; kommer en robot ta över rollen som statsminister i framtiden?